Brev:
Vågner og kræver mælk flere gange om natten!
10. august 2013
Alder:
8 mdr.
Vågner og kræver mælk flere gange om natten!
Hej Helen,
Jeg skrev til dig sidst vedr. min søns søvn. Nætterne gik pludselig bedre, efter vi stillede en blæser ind på hans værelse. Han havde det åben bart for varmt. Således sov han godt i 7 dage, og vågnede kun 1 gang om natten.
MEN nu har vi søvnløse nætter igen. Jeg er stoppet med at amme, han er nu 8 mdr. gammel. Jeg trappede langsomt ned og giver nu kun flaske. Hans døgnskema ser nogenlunde sådan ud:
Kl 0530 får 200 ml flaske og sover videre.
Kl 07/0730 vågner han.
Kl 0730 grød som morgenmad med vand af kop.
Inden luren får han lidt melon at tygge i.
Kl 10 puttes til formiddagslur i klapvogn. Nogle gange får han lidt mælk eller vand inden. Nogle gange lægger jeg ham bare ud, andre gange skal han gåes i søvn.
Kl 1030 vågner han og intet kan få ham til at sove mere.
Kl 12/1230 grøntsagsmos og lidt brød med leverpostej til frokost og vand af kop.
Kl 14/1430 200ml flaske inden eftermiddagslur.
Kl 15 vågner han. Sover sjældent mere end 1/2 time.
Kl 1630 frugtmos og jerndråber.
Kl 1730 grøntsagsmos med fisk eller lign. og en bolle at gnave i til aftensmad og vand af kop.
Kl 1930 en 200 ml flaske inden han puttes til natten.
Kl 20/2030 sover han.
Kl 24 vågner han regelmæssigt og får 200 ml flaske. Sover videre.
Herimellem kan han vågne varierende antal gange. Som regel hver 2. eller 3. time og kun en 200 ml flaske mere kan få ham til at sove videre til tidlig morgen.
Men han burde jo kunne sove igennem nu, og er han ikke gammel nok til at sove uden så meget mælk om natten?? Jeg synes ellers han får rigeligt med mad i løbet af dagen. Og jeg giver ham jo både vand og en flaske på 200 ml MME, nogle gange mere.
Han er godt i stand, fejler intet og er en glad dreng. Han har fået to tænder i overmund og undergrund, og jeg mistænker, at der allerede er flere på vej. Kan det være tænder, der gør han sover dårligt? Ja han har sovet dårligt fra fødslen af... så vi tænker det nok aldrig bliver helt godt med hans søvn.
Men kan vi gøre noget anderledes, fx give vælling inden han skal sove? Og kan natteroderiet også have at gøre med ammestoppet?
Mange hilsner
Den trætte mor