Svar: Dagssøvn ifm. vuggestuestart
10. august 2013
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det tager tid at blive kørt ind i vuggestue og det vil være rigtig godt, hvis jeres datter i denne periode, får lov til at sove lidt fleksibel
Det er bestemt ikke en god idé at trappe hende ud af dagssøvn og arbejde på at hun kun sover en lur dagligt. Med den alder hun har, er det helt relevant, at hun sover to lure dagligt. Hun har brug for det afbræk i løbet af dagen, som lurerne giver hende.
Lige nu lyder det som om at hun er let stresset over alt det der foregår og derfor har svært ved at sove særlig længe. Og det er okay, jeg tænker at det er rigtig fint at pædagogerne forsøger at putte hende ca kl 9, som er det tidspunkt, hvor hun normalt sover på og at de så arbejder på at få hende til at sove en længere lur. Lige nu lykkes det måske ikke, men det er vigtigt at forsøge. Stille og roligt i takt med at hun vænner sig til vuggestuen og alt det nye, så få hun sandsynligvis lidt lettere ved at sove og vil sandsynligvis også blive ekstra træt og derfor sove mere :)
Middagsluren må hun puttes til, når hun viser behov - og så længe hun ikke får sovet helt nok om formiddagen, ja så vil hun naturligt være mere træt til middagslur og vil have behov for der at sove tidligere. Og det vil så igen godt kunne give behov for en powernap sidst på eftermiddagen og så må det være sådan. På sigt vil det dog være bedre for hende og hendes rytme, hvis hun kan sove ½ time længere om formiddagen i stedet for at tage denne lur som en 3. lur i løbet af dagen - men lige nu er det vigtigste at hun får sovet.
Jeg tænker altså at tiden stille og roligt vil arbejde for jer, men de næste uger, den næste månedstid, er I nødt til at være lidt fleksible omkring hendes søvn.
Med hensyn til flaske, så er det helt relevant at hun stadig får to flasker dagligt og det er meget fint, hvis de kan ligge inden middagslur og inden putning om aftenen. Hvis hun får flaske inden sin middagslur, så vil pædagogerne naturligt have lettere ved at putte hende og det giver også større sandsynlighed for at hun så sover en længere og bedre lur midt på dagen. Og flasken om aftenen, vil hun naturligt stadig have behov for de næste måneder.
Når hun bliver 1 år og i løbet af de næste par måneder vænner sig til at være i vuggestue og til den nye hverdag, så vil det være fint at forsøge at trappe ud af flaske om dagen og i stedet erstatte med lidt mælk af en kop eller lignende. Det kan du aftale med pædagogerne. Og derefter kan flasken om aftenen så trappes ud og et nyt ritual sættes i stedet. Hun bør være helt ude af sine flasker før hun er 18 måneder gammel, - der er således stadig tid nok til nye rutiner:) Og hun skal nok lære ogå at drikke mere af kop hen af vejen ...:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske