Svar: Søvn, vågner hver time
10. august 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Sabrina
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng har fået jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det handler om, at han har lært at sove med sin sut i munden og vågner, hver gang han taber den. Du fortæller at han vågner ca her time og skal have sin sut og hver gang han vågner, så tager det lidt tid for ham at falde i søvn igen.
Det er helt naturligt at han kan have behov for sutten, når han bliver puttet. Det at sutte virker beroligende og det kan hjælpe ham med at overgive sig til søvnen. Og det er også helt naturligt at sutten falder ud af munden, når han sover. Når han sover dybt, så slapper han helt af i kroppen og også hans ansigtsmuskulatur slappes under søvn og kæben kan simpelthen ikke holde sammen på sutten - når kæben slapper af, så falder sutten ud.
Med den alder han har nu, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med ham og det er helt normalt at børn i 8-10 måneders alderen sover uroligt og har brug for hjælp til at komme videre i søvnen om natten. Men hvis man som I nu er begyndt på, begynder at give sutten hver time, altså hver gang barnet vågner, så lærer jeres dreng at mor og far kommer med sutten og han kan ikke sove uden at have sut i munden. Han lærer derfor at vågne hver gang sutter falder ud af munden, hvilket ofte vil ske mellem 10-20 gange hver nat ...
Børn har brug for det der hedder søvnassociationer. Det er ting vi forbinder med at skulle sove, ting vi bevidst benytter os af for at kunne falde i søvn. En søvnassociation for et barn kan være f.eks. at blive vugget, at få en sut, en sovebamse, at der bliver sunget en bestemt sang eller spillet et bestemt stykke musik. Ofte er søvnassociationer noget roligt, noget afslappende.
Sutten kan godt være en fin søvnassociation, men det kan også blive en uhensigtsmæssig søvnassociation og hos jer, lyder det defor som om at I skal forsøge at ændre på denne vane. Der er desværre kun jer til det, med den alder han har vil han ikke kunne finde sin sut i søvne og vil derfor have brug for jeres hjælp til at få sutten i munden igen og igen ...og det er vigtigt at I kommer væk fra at give sutten som søvnassociation hele natten igennem.
I stedet for sutten skal I forsøge at indføre nogle søvnassociationer, som på sigt vil være gode for jer alle tre. Det kan være at hjælpe ham med at skifte stilling, at hjælpe ham med at komme om på siden, blive lagt rigtigt ind i midten af sengen, få dynen om sig, som han har sparket af osv. Netop stillingskift vil han på sigt selv lære og behøver ikke jeres hjælp. Men prøv at undgå sutten i munden.
Det kan nogle gange hjælpe at koble sutten til en stofble eller lignende, så han også puttes med en klud ved ansigtet og forbinder det at sove med sutte/puttekluden. Den kan give ro og nærhed, når han vågner om natten, uden at han nødvendigvis behøver få sutten i munden også. De fleste børn er dog mellem 12-18 måneder før de bevidst kan bruge deres putteklud, men der sker ikke noget ved at introducere den nu. Brug kluden ved hans ansigt, så han mærker og fornemmer at der er noget ved hans ansigt, som er rart og trygt. Tanken er altså at ha i takt med at han bliver ældre selv vil kunne dreje rundt, skifte stilling og putte sig igen, ligesom han også vil kunne få fat i sin putteklud og sove videre imens han holder i den.
Du skal være opmærksom på at børn i jeres dreng alder, naturligt sover meget uroligt. Han vil godt i drømme kunne vågne op og klynke, smaske, virke frustreret osv. men det foregår halvvejs i søvne, og det er ikke ensbetydende med at du skal reagere. Han behøver altså ikke sut, mælk eller andet (han skal stadig have mælk 3 gange i døgnet), men nogle gange skal han have lov til at ligge og bare finde roen igen og han må gerne komme med lyde om natten.
Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke vågner om natten fordi han er sulten eller tørstig. Han skal have mange små måltider hele dagen igennem nu og det vil ofte være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød, som en del af putteritualet, nu hvor han er 8 måneder gammel. Derudover skal han naturligt have mælk inden han puttes til natten (bryst eller flaske) og igen også sen aften, hvorefter han så kan sove natten igennem uden yderligere mælk :) Nogle børn har dog brug for en ekstra lille flaske/amning tidlig morgen stadigvæk og det er naturligvis også helt okay.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske