Svar: Putning, besværlig fase starter nu
9. august 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev - og ja, desværre findes der ikke færdige løsninger på alle de udfordringer man som småbørnsfamilie møder, men tanker om, hvad barnet går igennem, hvorfor tingene er som de er og hvad man kan forsøge, vil også nogle gange være en hjælp :)
Og naturligvis kan du få lidt tanker med omkring dine spørgsmål - jeg svarer på dem en for en i den rækkefølge de stilles :)
Ad 1. Du kan godt gøre som du gør her - hjælpe din dreng til ro med dine hænder. Ikke holde ham fast imod hans vilje, men lade ham mærke tyngden fra dine hænder, fordi det giver ham ro og dermed hjælpes han til at overgive sig til søvnen. Om man skal "holde barnet" afhænger naturligvis af, hvordan man gør og især af, hvad han virker til at have behov for - nogle børn har brug for at man rent fysisk lægger hænderne på dem, så de kan mærke tyngden og varmen fra hænderne, andre børn bryder sig bestemt ikke om dette og vil blive meget kede af det, hvis man forsøger.
Ad 2. Denne løsning, hvor du lader ham trille, passer fint ind i din tanke om at børn skal have lov til at bruge deres motorik - også inden de skal sove. Igen er børn forskellige. Nogle børn har rigtig meget glæde af at tumle rundt om aftenen. De sætter sig, rejser sig, triller om på maven, finder deres putteklud, sut, kaster den ud over sengekanten osv. Og det hjælper dem, hvis de på denne måde kan lukke lidt "overskuds-energi" ud. Efter 10 minutters tumlen omkring, så er de parate til at sove. Andre børn har ikke dette behov, men kan i stedet næsten køre sig selv op og ender med at blive ked af det - de bliver for "overgearede" og ville have langt bedre af, at man havde hjulpet dem med at finde fysisk ro og koble fra - f.eks. som i din overvejelse nr. 1.
Ad 3. Denne løsning er også okay - igen, hvis han trives med at få koblet fra ved at bruge sig selv rigtig meget motorisk. Og det kan nogle gange godt være i dobbeltsengen, fordi den er blød og sikker. Der er dog altid en risiko for at det trækker ud og at han begynder at forbinde putning med leg i jeres seng - og det kan generelt være udmærket at holde fast i at han lære at sove og lære at sove i egen seng, så han kan sove i egen seng resten af natten. Man kan derfor tale for, at tumlen omkring foregår i stuen og ikke i soveværelset, så når man går til soveværelset, så er det for at sove og så foregår det i tremmesengen.
Ad 4. Det er ganske udmærket en gang imellem at vælge at amme ham i søvn i denne alder, fordi det får ham til at koble fuldstændig fra. Det du skal være opmærksom på her er, at han ikke begynder at søge brystet igen og igen hele natten igennem, fordi han lærer at han skal have brystet i munden for at sove. Så længe han bare ammes og sover - og sover videre, ja så er der ingen problemer i at amme ham i søvn, hvis det er det som virker bedst :) Og bruge sig selv motorisk kan han jo også på andre tidspunkter.
Ad 5. Og naturligvis kan I vælge at have siderne på tremmesengen, så han kan tumle rundt i den, uden at du behøver være urolig for at han slår sig. Jeg tvivler dog på at lige netop din dreng, vil falde til ro ved dette. Det lyder som om at han trives bedst med at du hjælper ham til fysisk ro - enten ved at du "holder ham", når det er sovetid eller ved at du ammer ham. Og samtidig vil han sandsynligvis nyde, at han om natten kan søge dig og mærke dig, hvis han føler behov for det.
Som du kan se er der igen ingen faste regler og man kan i princippet gøre alt det du foreslår - og det der fungerer i den ene familie, fungere ikke nødvendigvis i den anden og omvendt. Derfor skal du gøre det, som du føler fungerer bedst og som virker mest rigtigt for jer.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske