Brev:
Putning, besværlig fase starter nu
9. august 2013
Alder:
10 mdr.
Putning, besværlig fase starter nu
Hej Helen,
Tak for dit seneste svar - det var jo ikke nogen facitliste (øv også ;-)) Men det skader jo heller ikke selv at reflektere over tingene, og langt hen ad vejen gav i hvert fald pasnings spørgsmålet sig selv, da min søn kort tid efter mit seneste brev kun ville være hos de personer, han har en tæt relation til. Så pt. bliver han kun passet af mormor og farmor samt sine 2 søskende.
Og mht. spørgsmålet om eget værelse, har jeg taget din kommentar om, "ikke at ændre på noget, som fungerer", til mig :-)
Status er nu, at han snart er 10 mdr. Han trives rigtig fint, kravler på livet løs og rejser sig op ad ting. Han spiser godt og sover nu også bedre end nogensinde - jubiii! Han bliver ammet 2 gange i døgnet - kl. 19, når han puttes og ca. kl. 5, hvorefter han så sover videre til ca. kl. 6.
Mit spørgsmål denne gang er vedr. putningen, som hidtil er gået rigtig fint, men jeg kan tydeligt fornemme, at en mere besværlig fase starter nu, hvilket jeg også har læst om. Jeg ønsker således lidt hjælp til, hvordan jeg kan tackle denne fase bedst muligt.
Som det er lige nu, så bliver han ammet i vores seng og herefter lagt over i sin egen tremmeseng, som står ved siden af vores seng med den ene side taget af. Her bliver han sunget for, nusset og beroliget, indtil han falder i søvn. Det tager som før nævnt max en halv time, og det generer mig ikke, at han ikke falder i søvn helt alene.
I den seneste tid, især efter at han lærte at kravle for ca. en måned siden, er han begyndt at teste motorikken, både når han skal sove og om natten. Han vender sig rundt på maven, så på alle 4 osv.
Jeg er derfor kommet meget i tvivl om, hvordan jeg bedst håndterer det under putningen, og jeg har derfor nedenfor listet forskellige scenarier op, som jeg mener kunne være aktuelle. Jeg vil således gerne høre din holdning til, hvad der ville være det mest "rigtige" at gøre eller selvfølgelig høre, hvis du har et bedre forslag.
1.
Jeg fortsætter som nu. Ligger ham i sengen og med en pude på hver side af ham og en beroligende hånd på brystet, sørger jeg for, at han ikke triller. Det lyder lidt forkert at sige, at jeg holder ham, men det gør jeg til dels. Han brokker sig ikke synderligt, og før eller siden affinder han sig med, at han ikke kan trille og lægger sig til at sove. Jeg er kommet i tvivl om denne løsning, fordi jeg synes at have læst et sted, at de skal have lov til at bruge motorikken, inden de skal sove - sammenholdt med at jeg kan mærke at driften for at bruge den bliver stærkere.
2.
Jeg lader ham trille osv., men sørger for at han bliver i sin egen seng. De gange jeg har prøvet, har han protesteret rigtig meget, når jeg i sidste ende har lagt ham ned for at sove.
3.
Jeg lader ham mose alt det rundt, han overhovedet vil i vores dobbeltseng, indtil han så at sige dejser om kuld og så flytter ham over i sin egen seng, når han sover.
4.
Jeg ammer ham i søvn og håber på, at fasen overstår sig selv uden "du-skal-ligge-dig-ned-og-sove-kampen". De gange hvor det er sket, at han er faldet i søvn under amningen, og jeg har flyttet ham til sin egen seng, mens han sov, synes jeg ikke, at han har sovet mærkbart dårligere.
5.
Vi sætter alle 4 sider op på tremmesengen, så kan han mose rundt, mens jeg sidder ved siden af. Men forudsætningen skulle selvfølgelig være, at han selv skulle kunne finde roen der uden at blive ked af det, hvilket jeg nok har lidt svært ved at tro på. Jeg forstiller mig, at han i starten vil protestere rigtig meget over, at være helt "frakoblet".
Jeg glæder mig rigtig meget til at høre dine tanker.
På forhånd tak og venlig hilsen
Pernille