Svar: Søvn/putning 16 mrd.
9. august 2013
Alder:
16 mdr.
Kære udtømte forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :) Og dejligt at høre, at I har købt min bog om børn og søvn, tak.
Når børn, som jeres dreng, bliver omkring 16 måneder, så begynder de at få en spirende bevidsthed om, at I ikke er forsvundet, selvom I ikke kan ses. Indtil omkring denne alder, så vil jeres dreng opleve at I er væk, når han ikke kan se jer og kan derfor blive dybt ulykkelig, hvis I går ind i et andet rum.
Hvis han gentagende gange oplever, at I går fra ham, så vil han naturligt kunne være utrygt på grund af dette og nogle gange kan det faktisk gøre, at han i en længere periode efter, vil ligge og holde øje med jer. Han vil således ikke lægge sig til at sove, men ligger i stedet og kæmper mod søvnen, fordi det han bruger sin energi på, er at holde øje med om I er der, eller om I pludselig rejser jer og går - netop fordi han har oplevet at I er gået fra ham.
Med den alder han har nu og de søvnvaner, den søvnerfaring han har med sig, er det derfor rigtig vigtigt at han gøres tryg ved at sove og at I derfor er hos ham, når han bliver puttet. Det er derfor rigtig fint, at I putter ham, læser, historie, synger sang osv. og bruger det ritual, som I har brugt hele tiden og som for ham er genkendeligt og trygt.
I skriver at far normalt kan putte på 10 minutter, men at det med mor kan trække ud i en time. Når mor putter, så søger jeres dreng mor rigtig meget og prøver ofte at lege osv. Jeg tænker, at hvis far kan putte de fleste gange uden problemer, så lad far putte. Og de aftener, hvor I begge er hjemme og I føler at tingene trækker ud, så kan I skiftes til at gå ind til ham eller skiftes til at sidde hos ham.
Det er vigtigt at puttetidspunktet er rigtigt. Det er vigtigt at han er parat til at sove, når I putter ham - det handler om at springe på søvntoget, når det holder ved perron. Det er rigtig godt at I lige nu prøver med en rutine med bad om aftenen og I skal være opmærksomme på at putningen bør ligge godt en time efter badet og ikke tidligere, da badet så kan virke modsat.
Det vil også være rigtig godt, hvis I kunne give ham en godnatgrød i køkkenet sammen med en kop mælk, så han fyldes ekstra op til natten. Det kan også være en banan, hvis det er mere praktisk og han bedre kan lide dette. Det vil sige en rytme med bad, godnatgrød, tandbørstning og så i seng.
Med den alder han har, så kan I som sagt godt begynde at gå lidt fra ham, uden at han føler sig forladt og alene - men i forvejen oplever han jo at I går, når han afleveres i vuggestue, og han oplever også at mor nogle gange går ud om aftenen - og I skriver at han i en længere periode har haft rigtig svært ved at I går.
Det kan være en god idé at arbejde lidt på dette nu - f.eks. lege gemmeleg med ham, så han lærer at I stadig kan være der. Det kan være en god idé at sige lyde, som han så skal lytte efter, så han her lærer, at man netop kan lytte og høre at de andre er der. Og det er på samme måde en god idé at I ikke slukker for tv osv. om aftenen, men netop lader de lyde der nu er der, være der. Fordi det også gør ham tryg, at han kan høre at I er der.
I skal ikke gå fra ham, hvis han ligger stille og kan falde i søvn på 10-15 minutter, men hvis han rumsterer rundt, vil lege, snakker og virker til at søge jeres underholdning, så må I gerne prøve at gå kortvarigt fra ham. Ikke for at han skal græde og blive ked af det, men for at signalere, at det ikke er legetid, men sovetid nu. I skal gå tilbage til ham hele tiden, også selvom han ikke græder, så han mærker at I er der og ikke er forsvundet. Det jeg også kalder for "se-til-metoden". Og det vil ofte være sådan, at du måske kun skal gå fra ham en eller to gange med 3 minutters mellemrum, så forstår han at det er sovetid og ikke legetid og så har han brug for at I bliver hos ham, indtil han så falder i søvn.
Det kan også nogle gange hjælpe at I stiller jer og laver noget praktisk på værelset, det jeg kalder for strygetøj metoden. Jeres dreng har naturligt brug for jeres tryghed og nærhed når han skal sove og det skal I naturligvis anerkende. Men samtidig er det også fint at lære ham at sove i sin seng og forbinde det med noget trygt og dejligt og noget han sagtens kan klare.
I stedet for at sidde hos ham og holde i hånden hele tiden eller at gå fra ham og han så bliver ked af det og føler sig forladt og alene, så vil jeg anbefale jer at være i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset.
I skal stå lige ved døren, så han kan ligge i sin seng og se jer. Det er vigtigt at han kan se jer fra sin seng og at han ikke behøver rejse sig i sengen, for at se om I er der. Og I kan og bør naturligvis også tale med ham, så han kan høre at I er der.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig.
Samtidig kan man så verbalt betrygge ham og fortælle ham, hvad I vil have ham til. I kan f.eks. sige "jeg er lige her, læg du dig ned skat". Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender også et signal til ham om, at I ikke bare sidder og venter på at han skal sove. Han kan kalde på dig "Moaar ...?!" eller "Faaar?!" og I kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu. I er altså hos ham, viser ham at I passer på ham og ikke går fra ham, men lærer ham samtidig, at I ikke behøver sidde lige ved siden af ham, eller ikke behøver holde i hånd osv. til han sover helt.
Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske