Svar: Hvordan lærer jeg mit barn at sove i barnevogn
9. august 2013
Alder:
6 mdr.
Kære K
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at det i en længere periode har været rigtig godt for din dreng at sove i sin slyngevugge. Det har givet jer ro og bedre søvn og det har været en rigtig god prioritering.
Det lyder også som om at der er sket fremskridt. Det lykkes faktisk for dig at putte ham i tremmesengen om natten og han har således lært, at sove i en seng og uden at være i bevægelse. Jeg tænker derfor at tiden nok må arbejde lidt hos jer.
Din dreng har en alder nu, hvor han motorisk begynder at bruge sig selv mere og det betyder at han måske selv, vil begynde at protestere over slyngevuggen, fordi han i den ikke kan trille, vende og selv bestemme, hvad stilling han vil sove i. Når og hvis han begynder at protestere, så kan du udnytte dette og netop putte ham i barnevognen i stedet.
Han har også en alder nu, hvor han er mere og mere bevidst og rigtig gerne vil følge med i hvad der sker omkring ham - og samtidig er han også nu så motorisk stærk, at han begynder at kunne sidde mere rigtigt op. Derfor kan du igen udnytte barnevognen nu, lade ham være i vognen og sidde op i vognen, og så trille ham, - og prøve at putte ham, når han viser sig parat. Så I altså starter med at køre og han så falder i søvn undervejs.
Det kan nogle gange hjælpe, hvis du kan give ham en ristet rugbrødsbjælke, et stykke agurk eller lignende i hånden imens I kører i vognen. Det kan hjælpe ham til at koble fra og glemme hans irritation på vognen, så han lærer at det faktisk er helt hyggeligt at være i den.
Voksiposen skal du nok få brugt - det er bare for varmt for ham lige nu at blive puttet i den, men når det bliver koldere i vejret, så vil han sikkert nyde det. Og du har helt ret i at den jo sammen med kalechen i barnevognen, kan give ham lidt af det "hule-miljø", som han kender fra slyngevuggen.
Du fortæller at du har vænnet dig til at du ikke kommer nogen steder med ham i barnevognen - og måske skal du prøve at komme over denne hurdle. Prøv at gøre det til en fast ting at gå en tur med ham i vognen hver dag. På den måde bliver vognen også genkendelig og dermed mere tryg :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske