Brev:
Hvordan lærer jeg mit barn at sove i barnevogn
9. august 2013
Alder:
6 mdr.
Hvordan lærer jeg mit barn at sove i barnevogn
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål til dig vedrørende min søns sovevaner.
Da han var spæd led han af mavesmerter og for at hjælpe ham med at sove, investerede jeg, på opfordring af mødrene i min mødregruppe, i en slyngvugge fra Natures Sway. Den har gjort underværker for hans søvn og til den tillid han har fået til at lægge sig til at sove.
Jeg har fra starten forsøgt at vænne ham til hans barnevogn, men desværre bryder han sig slet ikke den og begyndte at skrige, da han var helt lille, hver gang han blev lagt. Jeg har altid taget ham op igen og trøstet ham, da mit hjerte brister, når han bliver så ked af det. I dag begynder han at klynke meget højt og går helt i panik, når han ligger dernede. Jeg har købt en voksipose, for at indslutte ham lidt ligesom han bliver i hans vugge, jeg har forsøgt op-og-ned metoden og så har jeg konsekvent gået hyggeture med ham, imens han ikke var træt, for at vise ham, at barnevognen er et rart sted at være. Jeg skal dog nævne, at vi bor på en vej, hvor der er meget trafik og han bliver ofte vækket af en bil som drøner forbi.
Da han var 4 måneder, begyndte jeg at lægge ham i hans egen seng om aftenen og det har fungeret super fint. Problemet er om dagen. Jeg har vænnet mig til, at jeg ikke kan komme nogen steder med ham i barnevognen og kan såmænd også leve med, at jeg skal vugge ham i søvn et par gange om dagen. Jeg er bare bekymret for, at han ikke er ude af vuggen, til når han starter i dagpleje i december. Ligeledes synes jeg, at det er synd for ham, at han ikke kan komme ud noget mere. Da jeg lærte ham at sove i egen seng om aftenen, kunne jeg mærke på ham, at han var klar til at prøve det.
Hvordan synes du jeg skal gribe problemet an?
Mange hilsen
K