Svar: Min søn gider ikke bryst eller mme
9. august 2013
Alder:
6 mdr.
Kære K
Tak for dit brev og velkommen til:)
Det er rigtig godt du skriver, for det er naturligvis dejligt, at din dreng er kommet rigtig godt igang med skemaden, men det er vigtigt at det ikke fjerner hans indtag af mælk. Det er stadig vigtigt at han får mere mælk end han får skemad - mælken skal være hans hovedindtag, når han ikke er ældre. Først i 7 måneders alderen kan antallet af amninger skrues ned og skemaden begynde at fylde lidt mere.
Det handler ikke kun om at give ham vitaminer og mineraler, men handler især om at han skal sikres væske nok. Og han er ikke stor nok til at kunne dække sit væskebehov via en kop - flaske og bryst kan sikre ham større mængder.
Jeg vil anbefale dig at du skærer ned for mængden af skemad, så han får mindre skemad af gangen. Det er bedre at du kun giver ham ¾ dl. grød eller mos og han så tager imod brystet bagefter, end at du giver ham 1 ½ dl. grød eller mos (nogle gange får han mere:)) og han så afviser brystet. Han skal stadig tilbydes mange små måltider dagen igennem, men altså små hyppige måltider.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes ¾ dl. havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Tilbydes ½ dl. frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv og vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur (når han bliver 7 måneder, forsvinder denne amning)
Frokost 11.30: Tilbydes ¾ dl. grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Tilbydes ½ dl frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop - og ammes ofte også eftermiddag. Denne amning forsvinder dog også i 7 måneders alderen.
Powernapper evt eller den springes over
Aften 18: Tilbydes ¾ dl grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende og vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20. tidspunktet variere efter hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, det der også kaldes et drømmemåltid og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber ovenstående viser dig, hvordan du stadig kan sikre ham mad og måltider nok og samtidig også sikre plads i hans mave til mælk/væske :)
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem måned for måned. Derudover kan du slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få og hvornår:)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske