Brev:
Flaskestop og sove lidt længere
9. august 2013
Alder:
14 mdr.
Flaskestop og sove lidt længere
Kære Helen
Det er ved at være længe siden, og min lille søn er blevet en stor glad dreng på 14 måneder, som går i vuggestue (startede medio maj), går fint, ikke bruger sut mere (han ville bare lige pludselig ikke have den mere) og siger ”hej” (ca. 1.000 gange om dagen).
Når jeg skriver til dig, så er det fordi jeg meget gerne vil høre din menig om vores fortsatte sen nat-/morgenroderi og hvad dertil hører;
Min søn bliver stadig puttet kl. 19, og sover som regel hurtigt. Vi sidder stadig hos ham indtil han sover, og taler nogen gange om det mon kunne lykkes os, at vise ham at det er ok at falde i søvn selv. De få gange vi har prøvet, er han dog blevet ret forvirret og ked af det, og den der med at stå på den anden side af døren og vente 5 min. og alt det der, det har vi ikke rigtig lyst til. Det er vores erfaring, at slåskampe fungerer dårligt og at vores søn egentlig selv finder ud af det meste (ex. sut), når timingen ellers er rigtig. Måske har du alligevel en idé?
Vores udfordring er en kombination af mad og søvn; A vågner stadig i løbet af natten på et eller andet tidspunkt mellem 02 og 05, og græder hjerteskærende indtil han får en flaske (210 ml som han bunder hver gang). Vi tilbyder ham altid vand af en kop først, men det bliver han 9 ud af 10 gange meget ulykkelig over. Det er den eneste flaske han får, og det undrer os lidt at han har behov for den, da han jo ift. sin alder burde kunne klare sig uden. Vi prøver i øvrigt at tilbyde ham masser af drikke/vandmelon m.m. i løbet af dagen, og har endda eksperimenteret med saftevand for at få mere ned. Det har dog ikke gjort nogen forskel, og vi er ikke glade for al det sukker, så det er vi hurtigt stoppet med igen. Er det ikke på tide at slippe flasken – og har du en god idé til hvordan?
Når vores søn har fået flaske så sover han som regel fint og ret hurtigt igen, hvis han har fået flasken tidligt på natten. I de tilfælde sover han som regel til 06 – en meget sjælden gang lidt længere. Hvis han imidlertid først får flasken kl. 05 så er det ikke muligt at putte ham igen, og vi giver normalt op ca. 05.30. De tidlige morgener er ikke lykkelige for nogen; vores søn er tydeligvis træt (gnider øjne og er ked af det) og vi er selvfølgelig ved at være noget møre.
Efter vuggestuestart er timingen også dum, for vores søn er så normalt putteklar til en morgenlur 08-08.30 og det passer skidt med vuggestue. Har du en idé til hvordan vi får justeret vores rytme så vores søn er frisk og glad når han vågner, og først er træt ved formiddagslur tid (og på sigt kan klare sig med en lur)?
De få gange han er sovet igennem til kl. 6 er jeg i tvivl om jeg så skal give ham flaske. Han får altid morgenmad (havregrød med banan og vand eller mælk af kop) kl. 07. Dette i et forsøg på at indstille hans maveur til at vågne kl. 07. Skal vi i de tilfælde droppe flasken og give grøden kl. 06? Den ekstra times søvn er i øvrigt tydeligvis vigtig, for det er et helt andet glad barn der vågner.
…Og lige et tillægsspørgsmål vedr. flaskestop; så længe han stadig får flaske er det så Nan 2 (3?) han skal have eller er det bedre med varm eller kold (let?)mælk? Og hvordan er det nu med jerndråber – skal han have det?
Bedste hilsner
fra den trætte