Svar: Søvn! - 3 mdr.
8. august 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Elisabeth
Tak for dit brev og velkommen til - og dejligt at høre, at du har læst min bog om børn og søvn, tak! :)
Det lyder som om at I har haft et par urolige måneder, hvor jeres datter har været ked af det, haft ondt i maven og er blevet vækket af smertejag og hun har samtidig haft nogle spændinger i nakken, som har gjort at hun nok også har haft svært ved at ligge og dermed svært ved at slappe helt af, når hun skulle sove. Det lyder som om at det går meget bedre nu, maven fungerer bedre, nakken er behandlet og hun er også begyndt at sove bedre om natten - men om dagen kniber det stadig. Jeg tænker at det sandsynligvis handler om, at hendes krop jo husker.
Den søvnerfaring hun har med sig er, at blive vækket ca hver ½ time, have brug for hjælp til at komme videre i søvnen, endda at have smerter - og den erfaring sidder i kroppen på hende. Det er sådan hun har sovet, det er det hun har med sig - og lige nu skal I arbejde på at få lært hende at sådan er det ikke mere, hun skal have en ny erfaring med sig om, at det at skulle sove er noget dejligt og rart. Og det tager tid at få skabt en sådan erfaring - derfor er tiden også nødt til at arbejde lidt hos jer.
Og meget af det du gør, er rigtig fint. I er på rette vej - hvis det kan give lidt ro og trøst at vide dette:) Det er super godt, at du fornemmer at du har godt med mælk, og det er vigtigt at du ammer hende før hun puttes til lur.
Det vil dog være rigtig godt, at du med den alder hun har nu, forsøger at amme hende af to omgange. Og jeg vil anbefale at du prøver at amme hende rigtig godt fra et bryst, herefter skifter hende (også selvom hun virker til næsten at være faldet i søvn, men netop for at vække hende op igen) og efter skiftning lægger du hende så til modsatte bryst, hvor hun fyldes ekstra op, fordi mælken her naturligt løber hurtigere, fordi det bryst er fyldt. Og først herefter putter du hende så til lur.
At gøre på denne måde kan nogle gange gøre, at du slipper for den første opvågning, som hun har efter ca 30 minutter fordi hun her er skiftet og den ekstra mælk kan gøre at hun sover bedre og længere, før hun melder sig igen.
Det kan også nogle gange hjælpe på en længere middagslur, hvis du lægger et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Igen ammer hende først, herefter bader hende, så hun bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt og efter badet, frottering med håndklædet, lidt creme osv. ammer hende og så putter hende. Et bad kan være med til at give lidt fysisk ro og kan gøre at hun sover bedre.
At arbejde på 3 lure om dagen er en rigtig god idé - det kan du læse mere om i min bog. Læs netop gerne om søvnen i 3-4 måneders alderen :)
Du skal prøve at tillade dig selv at komme ud - trille hende i barnevognen. Selvom det er svært, så vil det hjælpe dig at komme lidt væk hjemme fra og på sigt vil det være rigtig godt, hvis hun kan sove i sin barnevogn. Prøv derfor at gøre det til en fast rutine, at du putter hende i barnevognen og triller hende en tur dagligt. Det kan f.eks. være middagsluren, det kan også være formiddag eller eftermiddag - lige nu betyder det ikke så meget, om det er den ene eller den anden lur, det handler mest om at I kommer ud og at du forsøger. Det betyder derfor heller ikke så meget, hvor lang en lur hun tager i vognen.
Måske kan det hjælpe jer, hvis far triller med hende, når han kommer hjem fra arbejde. Igen du ammer hende og putter hende i vognen og så kører far med hende - det giver lidt ro og frihed til dig og vil samtidig give far følelsen af at han også kan gøre noget - og lillepigen vænnes til sin barnevogn:) Altså godt for jer alle tre.
En klud der dufter af dig, en doo-doo bamse eller en CD med hverdagslyde, kunne også være en mulighed hos jer. Du fortæller at din dater har rigtig svært ved at sove hvis der er lyd og jeg tænker at det vil være rigtig godt at hun stille og roligt vænnes til at der er lyde omkring hende. Visse lyde kan på små børn virke beroligende - det kan være hjertelyd, livmoderlyd eller lyde fra hverdagen. Og ved f.eks. at afspille en CD med lidt hverdagslyde eller lignende, når hun skal sove, så kan du måske vænne hende til at sove uden at alt behøver være helt stille.
Med hensyn til bevægelse og blive vugget, så er det helt naturligt at hun sover bedst, når hun vugges og lulles i søvn - og det må hun gerne. Du kan dog prøve at gøre det mindre og mindre, så hun ikke bevæges hele tiden, men så du vugger hende og holder pause. Hvis hun ikke siger noget, så behøver du ikke vugge hende, men klynker hun så vugger du hende igen, når hun atter er stille, så holder du hende stille og vugger kun, hvis hun atter begynder at smågræde lidt. På den måde kan du lære hende at falde i søvn, uden at hun behøver være i konstant bevægelse og det kan på sigt også hjælpe hende til at komme videre i søvnen, uden at du igen og igen skal trille hende, vugge hende eller lignende.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske