Brev:
Søvn! - 3 mdr.
8. august 2013
Alder:
3 mdr.
Søvn! - 3 mdr.
Kære Helen.
Vi har en datter på nu 3 måneder. Vores første barn. Fra hun blev født, har hun haft rigtig svært ved at sove - de første 2 måneder sov hun kun 20-30 minutter ad gangen, kun på armen og efter at blive vugget og sunget i søvn. Hun blev født til tiden og vejede 2920 og var 50 cm lang. Hun har hele tiden haft meget gang i maven - har stadig afføring under næsten hver amning. Prøvede med zoneterapi uden held. Desuden har hun ifølge kiropraktor haft hold i nakken og derfor mest villet dreje hovedet til højre side. Efter nu 6 behandlinger er hun iflg. kiropraktoren: normal. I starten havde hun jævnligt skrigeture enten morgen eller aften af et par timers varighed. Dette sker heldigvis kun sjældent nu, omend hun stadig kan vågne og skrige pga. mavekneb.
Hun trives, er generelt glad og følger median vægt- og højdekurver. Hendes søvn om natten er blevet meget bedre nu: Jeg ammer hende - som regel liggende - omkring kl 22-23, hvor hun falder i søvn. Derefter flytter vi hende over i sengekasse, som står op ad vores seng, og svøber hende i tæppe eller dyne (tidligere har hun kun villet sove hvis hun blev svøbt tæt i dynen og ikke et tæppe). Der er ca. 3 timer fra ammestart til næste amning går i gang. En typisk nat ammer jeg hende - altid liggende - kl. 23, 02, 05, 08. Efter amning kl 5 sover hun op ad mig pga. uro.
Om dagen er det stadig meget svært med søvnen, og jeg er ved at være ret udmattet. Hvor jeg før måtte have hende på armen konstant hele dagen igennem, kan jeg heldigvis nu få hende til at sove i en slyngevugge. Problemet er, at vuggen konstant skal holdes i gang med fjedrende bevægelser, for at hun ikke vågner, og der skal være FULDSTÆNDIG stille hele tiden. Selvom hun er i vuggen, som er det eneste sted ud over mine arme, hun kan sove om dagen, vågner hun op hver halve time ca og skal hjælpes videre i søvnen. Hun sover maks 30 minutter i sin barnevogn hvad enten den er i gang eller står stille. Hvis hun vågner kl 9 sover hun gerne et par timer om formiddagen, en times tid om eftermiddagen og powernaps resten af dagen ved brystet. Hun har endnu ingen fast rytme. Jeg tilbyder hende brystet inden hver lur og har rigeligt med mælk og ammer hende fuldt.
Hun nægter at tage sut selvom vi træner hver dag og har prøvet mange forskellige typer. Tror hun ofte bruger mig som sut og ikke fordi hun er sulten. Har også prøvet med sutteklud, der lugter af mig, men uden held.
Jeg føler mig totalt fastlåst i min lejlighed. Jeg kan hverken have gæster aller tage hende med nogen steder, da hun kun kan sove i vuggen, og hvis der er bomstille. Og hvis ikke hun får sovet, skriger hun.
Jeg har læst din bog om børn og søvn, men håber alligevel du kan hjælpe mig på denne måde, da jeg er træt!
Mange hilsner
Elisabeth