Svar: Lange lure
8. august 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Evas mor
Tak for dit brev - jeg vil gerne dele lidt tanker med dig, men det er altid svært at sige helt præcist, om du skal gøre det ene eller det andet - der er mange faktorer som spiller ind og det er helt rigtigt at tiden arbejder for jer, og når I nu trives som tingene er, så er der ingen grund til at ændre noget :)
Som udgangspunkt, så vil jeg ikke anbefale at man vækker en pige på 7 måneder, fordi hun sover to lange lure i løbet af dagen - det må hun gerne og hun sover sandsynligvis sådan, fordi hun naturligt har brug for det. Og det lyder, som du skriver helt naturligt, at hun sover længere lure om dagen, når hendes nattesøvn varer fra 20.30-05 ...
Når det er sagt, så kan jeg dog godt forstå, hvis I på sigt gerne vil have ændret lidt i hendes rytme, så hun sover en lidt længere nattesøvn og måske sover lidt kortere om dagen, og man kan godt forsøge at hjælpe hende ind i en sådan rytme.
Det er her vigtigt at I ikke fra den ene dag til den anden skærer en time af hendes dagssøvn, men at I i stedet afkorter den med ca 15 minutter af gangen og at I, når I vækker hende, gør det stille og roligt, med kærtegn osv. så hun ikke bliver ked af det, men får lov til at vågne op i sit eget tempo. Nogle gange kan hun vækkes ved at I begynder at rumstere lidt omkring hende, begynder at tale, tænder lidt musik eller lignende, så hun mærker at der er aktivitet omkring hende, hvorfor hun så vågner.
Det vil også være en rigtig god idé, hvis du kan udnytte det, hvis hun en dag pludselig af sig selv begynder at sove lidt længere om morgenen og den dag forsøge at skabe en rytme, som du tænker kan passe fremover - så de dage, hvor hun selv måske egentlig kan tænkes at være parat til at sove lidt senere, vil det være rigtig godt at medtænke dette i løbet af dagen og de aktiviteter, puttetidspunkter osv. I har netop den dag, fordi du på den måde kan arbejde på en rytme, hvor hun af sig selv begynder at kunne sove, som det måske passer bedre ind i jeres hverdag.
På samme måde vil det være rigtig godt, hvis du kan give hende mælk tidlig morgen kl 05 og forsøge at få hende til at sove videre - det er godt at du forsøger:) Altså arbejde på ikke at skabe for meget aktivitet, men vise hende at det stadig er sovetid. Ligesom det vil være rigtig godt at arbejde på at tidspunktet for morgenmad er det tidspunkt, hvor I normalt vil forventes at spise f.eks. 7.30 - så hun ikke begynder at vågne, fordi hun f.eks. er vant til at få morgenmad allerede kl 06.
Der vil naurligt være dage, hvor hun i kraft af sin udvikling, alt det I laver, ting hun oplever osv. vil være mere træt end andre dage, og her skal hun naturligvis have lov til at sove lidt ekstra. Vi kan alle være mere trætte nogle dage end andre dage og fleksibilitet er nødvendig. Men hun skal naturligvis ikke begynde at vende rundt på nat og dag, så hun begynder at sove mere og mere om dagen og mindre og mindre om natten - og her er det, at du godt må forsøge at holde fast i dagsrytmen, så hun kommer op til samme tid og puttes til samme tid - uanset, hvordan hun i øvrigt sover og har sovet om natten eller i løbet dagen. Netop for at hjælpe hendes indre ur til at fornemme behov for søvn og mad på tidspunkter, som passer i forhold til en normal hverdag.
Hvis hun står op på meget forskellige tidspunkter, så kan det stadig være en god idé at holde fast i et nogenlunde ens puttetidspunkt i løbet af dagen - så selvom nattesøvnen måske skrider lidt, så er dagsrytmen den samme. Hvis både natten skrider og dagsrytmen skrider, så er det rigtig svært at få skabt en rytme og ingen dage ligner hinanden. Så selvom hun nogle dage måske går før eller senere i seng eller står før eller senere op, så kan det være en rigtig god idé at holde fast i en dagsrytme, som ligner de fleste andre dage. Det er her en god idé at arbejde med en margin på f.eks. +/- ½ times tid - så hun puttes eller spiser lidt før eller lidt senere end den normale plan, men ofte kun ca ½ time forskubbet...
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej - det med søvnen er bare rigtig svært:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske