Svar: Madinteresse
8. august 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Evas mor
Tak for dit brev - jeg vil gerne prøve at uddybe :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde amningerne til ca 4 i døgnet og ikke automatisk tilbyde brystet, hvis din datter ikke spise så meget skemad. Det er rigtig godt, hvis hun med den alder hun har nu, kan begynde at spise flere små måltider i løbet af dagen - og dermed få skruet antallet af amninger lidt ned. Netop når du tilbyder mange små måltider, så må du finde roen i at, hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun nok lidt mere til det næste.
Hvis hun per automatik tilbydes brystet, hver gang hun lukker munden for skeen, så risikerer du at mælken kommer til at fylde så meget, at hun ikke har lyst til den mere sufficiente mad. Naturligvis kan hun have brug for en ekstra amning en gang i mellem, fordi hun er blevet ked af det, det er blevet ekstra varmt i vejret osv. Men som udgangspunkt vil det være en god idé, at du giver hende de fire amninger, skemad 3 gange dagligt + mellemmåltider og vand af kop.
Da hun er gladere for majs og risgrød, så kan det være en god idé nogle gange at bruge dette som basis for f.eks. lidt grøntsagsmos. Du kan f.eks. godt tage lidt risgrød og så blandet det med lidt grøntsagsmos, for på den måde at se om hun vil spise lidt mere. Du kan også med den alder hun har nu begynde at give hende kogte ris i grøntsagsmosen - da hun er glad for risgrøden, kan smagen af ris være trygt og genkendeligt for hende og samtidig være med til at give hende lidt mere bid.
Det er ikke nogen god idé at tilbyde majs eller risgrød hver gang hun ikke spiser grøntsagsmos - hun bør spise så varieret som muligt og skal også igang med kød og fisk. Du må gerne købe grøntsagsmos på glas eller frost, for at variere med den hjemmelavede mad og det kan være praktisk i hverdagen. Hun bør som tommelfingerregel kun få grød to gange dagligt, resten af hendes måltider bør være grøntsagsmos, kød, fisk og frugt. Netop for at sikre hende variation nok.
Det er en rigtig god idé at give hende mad i hånden, som hun kan sidde og gumle på og på den måde kan du godt få lidt mere mos i hende - hun gumler lidt og du giver lidt på en ske ved siden af. Hun må på samme måde også gerne få lidt små hapsere, det kan være brødhapsere, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) - hvad du nu kan finde på og gerne med udgangspunkt i den mad du selv spiser. Og hele tiden også forsøge at supplere med lidt på en ske ved siden af, så hun får lidt ekstra den vej igennem. Grøntsagsmos kan også bruges som smørbart pålæg.
Det er generelt en god idé at give hende mad, som smager af noget og gerne retter der tager udgangspunkt i mad, som du selv spiser. Sovs - det kan være tomatsovs, mild karrysovs, brun sovs osv. kan være en rigtig god idé. Det giver smag, det hjælper hende til at bearbejde maden og giver også ekstra fedtstof. Nogle gange, når børn protestere over maden og virker til at blive lidt trætte af maden, så er det fordi de mangler smagsmæssige udfordringer - de er trætte af grød og kartoffelmos og har brug for mad med mere smag og mere bid ...
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske