Svar: Kan ikke falde i søvn og vågner ofte
8. august 2013
Alder:
6 mdr.
Kære magtesløse og meget trætte mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af alle dine tanker og hvad I har forsøgt:)
Det er rigtig hårdt, når man har et barn, der tilsyneladende ikke sover særlig meget og jeg kan godt forstå at I bliver frustrerede. Det lyder også som om at I forsøger mange ting og har gjort jer rigtig mange overvejelser og det er rigtig fint at få lægen til lige at tjekke hende igennem. Det er vigtigt at sikre, at hun ikke græder, sover dårligt osv. fordi hun har ondt - det kan være ørerne, det kan være skulder/nakke, det kan være blærebetændelse, tandfrembrud - mange ting kan spille ind.
Ud over at få hende tjekket igennem, så er det en rigtig god idé, hvis I kan forsøge at arbejde på at dagene kommer til at ligne hinanden. Det vil være rigtig godt, hvis I kan arbejde på mere og mere fast rytme og meget gerne starte med et fast stå op tidspunkt hver morgen. Hvis dagen starter til samme tid hver dag, så vil I bedre kunne planlægge måltider, aktiviteter og sove tidspunkter i løbet af dagen.
Da hun ikke tager lange lure, vil hun sandsynligvis have brug for 3 lure dagligt og det må hun gerne få. Og det er også helt okay, at lurene nogle gange varierer +/- ½ times tid - men prøv så vidt muligt at putte til samme tid. Netop for at få påvirket hendes indre ur, så hun også begynder at føle behov for søvn. Og hvis hun er svær at aflæse, så kik på klokken :)
Det vil være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad og vand af kop, når hun vågner og får mælk inden hun skal sove igen. Og hun må således meget gerne ammes, hun bør faktisk ammes, som en fast del af sit putteritual. Mælk og bryst indgår som en del af det at skulle sove, det vil gøre at hun slapper af, kobler fra og derfor skal I ikke kæmpe med hende om at hun lige nu skal lære at sove uden brystet. Det er vigtigere at hun falder i søvn og får sovet.
Når det er sagt, så synes jeg det lyder som en god idé at I forsøger med flaske. Du skriver at I har prøvet med flere forskellige uden held - og det kan godt være at hun bare ikke vil det, men jeg synes det vil være en rigtig god idé, hvis I en periode kunne prøve med flaske 1-2 gange dagligt, for at se om det kan gøre en forskel hos jer og være med til at far kan tage mere over og at mor kan få lidt frirum. Det kan være godt at prioritere.
Fordelen ved flaske er, at hun kan få den i barnevognen og derfor ikke skal flyttes fra favn og ned i vognen, når hun skal sove. Hun får lov til at falde i søvn, hvor hun er og uden at putteritualet afbrydes. På samme måde, kan hun også få flaske i tremmesengen f.eks. sen aften. Her vil hun måske kunne spise den mere eller mindre i søvne og vil ikke protestere over den på samme måde, fordi hun får den netop "halv-sovende":) Og modermælkserstatningen kan måske mætte hende lidt mere, så hun sover et længere søvnstræk og I også får lidt mere søvn:)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre til kl. er ca 7-7.30, så dagen starter til dette tidspunkt hver dag.
Morgen 7.30-8: Tilbydes ½-¾ dl. havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 10, sover måske kun 30-45 minutter
Frokost 11.30: Tilbydes ¾ dl Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til middagslur ca kl 13. Hun må som sagt gerne få flaske i barnevognen.
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 3 lur - ca kl 17-18 - tidspunktet afhænger af, hvor lang en middagslur hun tager og hvor sent den ligger.
Aften 18.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, vand af kop. Suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv.
Ammes - kommer i bad, frotteres rigtig godt med håndklædet, masseres osv.
Ammes og puttes til natten ca kl 21 - tidspunktet her afhænger af, hvor sent hendes 3. lur ligger.
Sen aften 24: Ammes eller flaske, som gives mere eller mindre i søvne, hvorefter hun sover videre. Dette måltid kaldes også et drømmemåltid.
Midt nat 03: Denne amning trappes stille og rolig ud, så hun begynder at sove fra midnat og til næste morgen tidlig uden mælk.
Som du kan se, så indeholder min dagsplan lidt flere måltider og det er en rigtig god idé at forsøge med mange små måltider dagen igennem nu. Hun får vand til alle måltider og bliver også ammet, som en fast del af putteritualet og bliver som nævnt, også tilbudt flaske f.eks. inden middagslur og sen aften.
Jeg har i min plan et forslag om at starte dagen lidt tidligere, for at se om I ikke på den måde kan rykke lidt på hendes sovetider, så hun stille og roligt også begynder at kunne gå lidt tidligere i seng - hvis I ikke ønsker dette, så skal I naturligvis lade hende have den sene rytme hun har. Men det er mit forslag :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske