Svar: Putning - søvn
7. august 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Birgitte
Tak for dit brev :)
Der kan være flere årsager til at jeres datter er uroligt om aftenen og natten, og hos jer er det måske et sammensurium af det hele :)
For det første, så er det helt naturligt at lillepigen søger dig om natten, fordi I jo er adskilt eftermiddag og aften. Hun passes ofte fra kl 15 og indtil far er hjemme med hende kl 22 og når du så kommer hjem, så er det rigtig dejligt for hende at mærke dig, putte sig ind til dig - det gør hende tryg.
Derudover har hun naturligt også en alder, hvor hun motorisk kan være meget urolig. Hun kravler, rejser sig, sætter sig, triller omkring, sparker med benene og kan have en stor rastløshed i kroppen. Det er rigtig svært for hende at finde fysisk ro og derfor har hun svært ved at lægge sig stille, men bruger lidt tid på at tumle rundt, lege osv. før hun igen kan sove.
Mentalt sker der også rigtig meget med hende, hun oplever verden mere og mere bevidst, får rigtig mange stimuli og drømmer derfor også rigtig meget. Det betyder at hun om natten kan græde eller småklynke i søvne og imens hun drømmer, kan hun også lægge sig op i kravlestilling og rokke og kan ikke finde ud af at lægge sig roligt ned igen.
Hun udvikler også mere og mere selvstændighed og egen vilje og vil naturligt kunne protestere, og vise tegn på at ville noget andet end du vil. Hun vil f.eks. protestere over at blive madet, vil protstere på puslebordet og vil ikke ligge stille og have skiftet sin ble - og hun vil protestere over at skulle sove. Tiden skal ikke soves væk, hun vil hellere lege, underholdes og have sjov. Og derfor er det helt naturligt at hun sætter sig op, griner og pjatter - hun synes det er sjovere, hvis I kan lege sammen og hun ikke skal sove:)
Hendes rytme i løbet af dagen spiller også ind - og det faktum, at hun jo passes ude om aftenen, falder i søvn og bliver hentet og bragt hjem, vil naturligt gøre at hendes søvn afbrydes og at det kan være svært for hende at sove videre. Hele dagens rytme og måden tingene er nødt til at være hos jer, vil naturligt kunne gøre at hun får en opvågning sen aften og har rigtig svært ved at sove igen. Det kan derfor være udmærket at se lidt på hvordan hendes dagsrytme er.
Det kan være en rigtig god idé at arbejde på, at hun kommer op til et fast tidspunkt om morgenen og bliver puttet til faste tidspunkter i løbet af dagen og også til fast tid om aftenen - ligesom det vil være rigtig godt med faste spisetider og mange små måltider hele dagen igennem. Det kan også være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun ikke sover efter kl 16 - fordi med den alder hun har, vil søvn der ligger på dette tidspunkt faktisk godt kunne spille ind på nattesøvnen. Det kan gøre at hun er svær at få i seng, det kan gøre at hun har en opvågning i løbe af natten, hvor hun tydeligvis ikke kan sove og det kan gøre at hun vågner meget tidligt om morgenen og starter dagen, før I egentlig har lyst til at starte dagen ... Så hele dagens rytme kan således spille ind.
Temperaturen kan naturligvis også spille ind - det er svært for alle at sove, når det er meget varmt - måske kan I få en aircondition, der kan gøre soveværelset køligere. Når I ligger tæt bliver det naturligt ekstra varmt ....
Da I ikke kan koble tremmesengen til jeres seng, så kan I måske overveje om I på en eller anden måde kan gøre jeres seng bredere, så der er mere plads til jer alle tre.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske