Svar: I egen seng efter ferien
7. august 2013
Alder:
3 år
Kære mor
Tak for dit brev :)
Min umiddelbare tanke er, at det kunne være en god idé at give jeres dreng en åben seng nu - så han får sin egen store seng :)
Det har den fordel, at I vil kunne skabe et nyt ritual, netop fordi han nu kan ligge i sin store seng, I kan sidde på sengekanten, læse historie, give ham nærhed og kontakt og på den måde være tilstede, men uden at I behøver sove sammen med ham.
Udfordringen kan naturligvis være at han jo selv vil kunne stige ud af sin seng, når han har brug for jer, vågner, drømmer osv. - det skal han i princippet have lov til og nogle børn vil faktisk sove bedre og være mere trygge, netop fordi de ved at de kan komme ud af sengen og søge forældrene, når de har brug for det. Men der er naturligvis den risiko, at han vil stige ud af sengen igen og igen, søge jer og I så mange gange, skal følge ham tilbage og forklare, at det er sengetid og at han skal sove i sin seng.
Jeg synes bestemt at det er et forsøg værd med en åben seng og skabe et ritual, hvor I ikke nødvendigvis ligger sammen med ham, men sidder på sengekanten, læser, snakker om dagen osv. og stadig bruger tid sammen med ham, så han trygt overgiver sig til søvnen.
Hvis det så viser sig, at han har rigtig svært ved dette, begynder at ville lege, søger underholdning eller søger jer i stuen, fordi han jo har en alder, hvor han godt ved, at I sidder i stuen og hygger, når han er lagt i seng - hvilket han naturligvis gerne vil vær en del af, så kan I bruge det, som jeg kalder for strygetøj metoden. Det går ud på at I holder jer i nærheden og laver noget praktisk som at lægge tøj sammen, stryge tøj eller lignende. På den måde viser I ham at det er sengetid og at der ikke sker noget spændende. Der er ikke noget sjov og ikke noget hyggeligt, som han går glip af, så han kan sagtens lægge sig til at sove. Og I er der, beroliger og betrygger - han kan kalde "moar?!" og du kan svare "ja, jeg er lige her, sove nu, nat, nat, skat" eller lignende, så han ikke føler sig alene, men forstår at det er sengetid og at han trygt kan sove, I er der og passer på ham :)
Derudover vil det være en rigtig god idé at I forsøger at få skabt en fast dagsrytme, nu hvor hverdagen starter igen. Det vil sige op til fast tid hver morgen, faste spisetider, tidspunkter for aktivitet og leg, fast puttetidspunkt osv. Jo mere fast rytme, uanset om det er hverdag eller weekend, jo bedre vil I kunne putte ham om aftenen, fordi han naturligt vil følge sig parat og træt nok til at sove :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske