Brev:
Ønske om et længere søvnstræk om natten
7. august 2013
Alder:
7 mdr.
Ønske om et længere søvnstræk om natten
Hej Helen.
Velkommen tilbage fra ferie. Du er savnet! :)
Vores datter er 7,5 mdr. og stortrives!
Vi følger din plan for mad og så vidt muligt søvn. Hun får derfor 4 flasker i øjeblikket: inden middagslur, aften, sen aften og midt nat.
Vi kunne dog godt tænke os, at hun sover et lidt længere søvnstræk om natten. Som det ser ud nu, får hun sin "putteflaske" kl. 19.15, den sene aften-flaske kl. 23 og igen kl. 02.30. Det er den sidste flaske, vi godt kunne tænke os at rykke lidt på, så den måske ligger kl. 04 eller 04.30. Jeg har læst, at man i hendes alder kan arbejde på et søvnstræk på 5-6 timer uden mælk.
Vi har forsøgt at tilbyde hende vand kl. 02.30. Nogle gange sover hun en time mere, andre gange dur det slet ikke. Den ene time ekstra gør også bare, at jeg skal op endnu en gang. Så oftest får hun flasken med det samme, da jeg så ikke skal op igen før kl. 6, hvor hun står op.
Hun spiser godt om dagen; særligt til hovedmåltiderne, hvor hun spiser mellem 1-2 dl. Mellemmåltiderne gider hun ikke rigtig, men jeg får da lidt frugt eller bolle i hende. Jeg synes også, hun drikker godt af koppen med vand i løbet af dagen.
Der er ingen tvivl om, at hun har brug for mælken om natten, da hun som regel tømmer flaskerne (200 ml og 160 ml). Jeg har forsøgt at tilbyde hende mere mælk kl. 23, men oftest siger hun selv fra omkring de 200 ml. Når det en sjælden gang lykkes, ændrer det ikke på tidspunktet for den næste flaske. Vælling kl. 23 gør heller ingen forskel.
Vi kunne godt ønske, at flasken midt nat bliver rykket til måske kl. 04 eller 04.30. Måske kommer det helt af sig selv på et tidspunkt (som med meget andet), men kan vi hjælpe det lidt på vej? I så fald, hvordan?
Med venlig hilsen
lillepigens mor