Svar: Amning og mad - 9 mdr.
6. august 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og alle dine fine spørgsmål - jeg skal forsøge at bevare dem så godt som muligt og i den rækkefølge de stilles :)
Med en alder Betram har, må du gerne lade ham spise, det han viser behov for og det er helt okay at han ofte spiser 2-2.5 dl skemad af gangen. I takt med at han begynder at spise mere mad i stykker og mad med mere bid, så vil hans måltider naturligt komme til at vare længere tid, han vil fornemme mæthed på en anden måde, end når du mader ham med ske og han vil skulle koncenterer sig så meget om at tygge, at han naturligt også kan blive lidt ekstra træt undervejs i måltidet - og på den måde vil hans indtag af mad ofte naturligt blive nedsat.
Godnatgrød behøver han ikke de dage, hvor han har spist godt til aften og ikke virker til at have behov. Så længe han sover godt om natten uden og ikke virker specielt sulten, så behøver du ikke give ham et godnatmåltid. Det kan være at foretrække at han i stedet ammes og tager godt fra ved brystet inden han puttes fordi han sikres ekstra væske og du dermed sikrer at han ikke vågner om natten, fordi han reelt er tørstig. Det er egentlig det, du lige nu skal være lidt opmærksom på - at det er rigtig godt at han spiser, spiser varieret og generelt er glad for mad og spiser godt, men at han også skal drikke og have væske nok :) Det kan således være bedre nogle gange at give lidt mindre skemad og så give ham lidt ekstra væske - altså f.eks. give ham 2 dl mos om aftenen, vand af kop og han så ammes - i stedet for at give ham 2.5 dl. mos, vand af kop og han så afviser brystet - men igen naturligvis efter, hvad han selv viser behov for :)
Med hensyn til gumlemad, så skal han have mere og mere familiemad nu - altså made der tager udgangpspunkt i den mad I andre spiser. Det skal være almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller) osv. Meget gerne retter med sovs, hvor kartofler f.eks. kan moses med sovs og frikadelle gives i små bidder. På den måde lærer han at spise mad, som kræver at han tygger mere og arbejder med det i munden og får naturligt samme mad som I andre.
Du kan prøve med lidt frugt, bær, kogte grøntsager, kogte stykker pasta osv. Det er en god idé at koge f.eks. grøntsager og pastså helt blødt, så han med sikkerhed kan tygge det og arbejde med det i munden. Når du giver ham frikadelle, så start med indmaden af frikadellen, så der ikke er nogen hård stegeskorpe. Brug også gerne smørbart pålæg, evt. grøntsagsmos på brødhapsere, så han igen får noget der "smører" sammen med hans hapsere.
Når du giver ham mad i stykker, så er det en god idé at give ham det med fingrene ind i munden. Prøv at give hapsen ind i siden af munden, så han med det samme tygger sammen om den og ikke ind foran i munden, hvor det er sværere for ham at flytte dem med tungen og finde ud af at bearbejde den.
Giv ham også gerne mad på en gaffel, så han lære at spise med dette hen af vejen:)
Når han smider maden på gulvet, så prøv at vise ham hvad han skal og giv gerne den lille kommando "ind i munden skat, ind i munden", så han forstår, at det er der maden skal hen. Prøv også at sige "mmm mam mam mam" og lignende, - når han siger dette så åbner han naturligt munden og samtidig verbarliserer I positivt, så det at spise er noget man nyder :)
Det er helt naturligt at hans vægt kan stagnere nu, hvor han begynder at kravle omkring og bruge sig selv rigtig meget motorisk, ligesom vægten også kan stagnere lidt, når han begynder at spise mere mad i stykker. Det vigtigste er at han virker til at trives og at hans vægt og længde passer sammen. Hvis han falder ned i kurve, så kan det være en god idé at drøfte det med lægen, men højst sandsynligt er han blot igang med at finde sit naturlige leje - du fortæller jo om en dreng, der umiddelbart har en rigtig god appetit og som spiser varieret og ikke umiddelbart mangler noget:)
Med hensyn til amning, så vil de fleste børn i 9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet og i 10 måneders alderen vil det ofte være passende at skrue ned til 2 amninger i døgnet. De to amninger kan f.eks. ligge inden middagslur og aften eller de kan ligge aften og sen aften (eller meget tidlig morgen).
Hvis du oplever at han ikke rigtig er interesseret i brystet f.eks. inden middagsluren, så kan du give ham en kop mælk i stedet og det vil være helt fint og helt okay. Du kan så amme ham aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen.
Nogle børn fravælger brystet i 9-10 måneders alderen og hvis dette sker, så er det også helt okay. Du kan bruge mme i grød og mos, så han ikke kun for komælk, men du kan sagtens give ham lidt sødmælk, yoghurt og lignende nu, som kan sikre hans behov for mælk og kalk til han bliver 1 år. Hvornår amningen stopper afhænger helt af både mor og barn og helt overordnet må man sige, at det er en god idé at stoppe, når barnet selv viser behov for det. I hvert fald går ammestoppet ofte lettere, hvis det er barnet der siger stop .... Og det kan godt være at jeres lille dreng stille og roligt er i gang med at sige amningen fra. Det må tiden vise. Tilbyd ham brystet ca 3 gange dagligt og tro så på, at han tager fra, hvis han har behov for det og at han får det, han så har brug for hos dig :)
Med hensyn til jern, så skal han have fuld dosis jern, hvis han ikke med sikkerhed får mindst 400 ml mme dagligt. Du kan således IKK give 200 ml mme og halv dosis jern.
Jeg håber dette bevarer dine spørgsmål og hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke og fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske