Brev:
Amning og mad - 9 mdr.
6. august 2013
Alder:
9 mdr.
Amning og mad - 9 mdr.
Kære Helen,
Jeg melder mig nu igen på banen med nogle spørgsmål - og jeg takker endnu engang for en helt fantastisk brevkasse, og for dine forrige – meget brugbare råd.
Jeg har et par spørgsmål ang. Bertram:
Bertram er stadig en lang og slank dreng (som også hele tiden er i aktivitet). Han måler 77 cm, og vejer lige knap 9 kilo.
Han kan spise virkelig meget mad, synes jeg – men når han er vågen er han også i konstant aktivitet. Han sidder aldrig stille.
Til hovedmåltiderne spiser han ofte 2-2,5 dl. mad. Er det ikke meget mad, og skal jeg begrænse hans madindtag? Han får 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider. Han spiser ALT hvad der bliver serveret. Det går rigtig fint med rugbrødshapserne. Også her spiser han alt det smørbarre pålæg, vi serverer: torskerogn, sildepostej, makrel, smøreost, avocado-mos m.m. Han drikker ligeledes rigtig meget vand af kop. Han har ingen problemer med afføringen.
Du anbefaler ofte, at man giver børn på Bertrams alder godnatgrød som en del af aftenritualet.
De få dage, hvor Bertram sover en lang og sen lur – og derfor bliver puttet sent – giver vi ham aftensmad omkring 17.30, og godnatgrød omkring kl. 20.00.
Men, langt de fleste dage spiser Bertram aftensmad kl. 18.00, kommer i bad, vi hygger med aftenritual, han bliver ammet, og sovet et sted mellem 19.00-19.30.
Netop fordi han spiser rigtig meget mad, synes jeg, at det er voldsomt meget mad, hvis han skal have aftensmad kl. 18.00 og godnatgrød kl. 19.00, inden han skal sove??
Eller skal vi f.eks. bare give han en halv deciliter grød, en times tid efter aftensmaden?
Et anden ting der nager mig er, at jeg kan mærke, at jeg har virkelig svært ved at give ham ”gumlemad”. Jeg gør det selvfølgelig, men det er med hjertet oppe i halsen, imens jeg nærmest nedstiger ham. Han får oftest ristede rugbrødsbjælker, da jeg ved, at der ikke kan gnaves et stykke af, og komme i den gale hals. Jeg er simpelthen så nervøs for, om han bliver kvalt i maden – det, selvom jeg er opdateret omkring 1. hjælp til børn. Til tider får han lidt melon og jeg påtænker om man kan give ham lidt banan at gumle på. Vil ham automatisk begynde at tygge de bløde stykker der ryger af, nu hvor han spiser rugbrødshapsere og mad med bløde klumper, uden problemer?
Han udviser ikke den store interesse for gumlemad. Han synes, at der er sjovere at kaste med den, ligesom han ikke har fanget fidusen med, selv at putte rugbrødshapserne i munden. Disse ryger ligeledes på gulvet – vi prøver fortsat ved hvert måltid, ligesom vi prøver at motiverer ham ved at fortælle – og demonstrerer, hvordan maden skal ind i munden.
Bertram er nu 9 mrd. gammel og vejede 3288 g. ved fødslen. Han har ikke taget noget nævneværdigt på i vægt, de sidste par måneder, men han er også begyndt at bevæge sig langt mere. Han kryber rundt i hele lejligheden og han er altid i bevægelse. Han er stagneret på de 8,8 kg. Jeg er egentlig ikke bekymret, da han er en super (mad)glad dreng, med en fin dobbelthage, og nogle runde kinder – men han ar selvfølgelig lang og slank. Er der bekymrende, at han ikke tager på i vægt, trods hans – synes moren – store indtag af mad?
Jeg kan godt høre, at det spørgsmål er noget i strid med mit spørgsmål om, hvorvidt jeg skal begrænse hans madindtag. Jeg er blot lidt forvirret over, at han spiser så store portioner (som jeg ikke ved om er sundt for ham), og alligevel ikke tager på.
En anden ting er, at jeg ikke helt kan finde ud af, om han selv fravælger amningen? Han gider som regel ikke ammes til natten længere, og når jeg ammer ham inden middagsluren og tidlig morgen, tager amningen kun 5 min. Jeg ammer ham fra begge bryster. Det føles som om, at han tømmer brysterne.
Jeg kan ikke finde ud af, om han fravælger amningen eller om han blot bliver hurtigt færdig, nu hvor han er så stor?
Ved aftenamning gider han nogle gange ammes, andre gange glor han bare på mig, som ville han sige ”ha ha, glem det mor, jeg har lige spist 2,5 dl. aftensmad – nu skal jeg da bare sove” :-)
Generelt er han bare begyndt at slippe under amningerne og tage fat igen lidt efter, hvorefter han spiser lidt og slipper igen. Han bliver aldrig vred eller ked under amningerne. Han tager altid fat, så snart jeg lægger ham til. Nogle gange holder jeg ham lidt til ilden, da mit nedløb til tider er noget langsomt.
Jeg ville gerne amme ham, til han bliver et år, men selvfølgelig kun, hvis han selv vil.
Pt. sørger jeg for at han får 200 ml. babymælk/mme i sin grød, samt lidt i kop, hver dag.
Han får 8 jerndråber dagligt. Skal jeg fortsætte med de 8 dråber, eller skal jeg halvere dem, nu hvor han også for 200 ml. mme i døgnet?
Endnu engang mange tak for dine, altid fyldestgørende og brugbare svar.
Og, fortsat god sommer :-)
Men venlig hilsen,
Maria.