Svar: Vanskeligt ved at putte
6. august 2013
Alder:
17 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre at jeres dreng nu udvikler sig med lynets hast motorisk, og at de udfordringer han har haft, skyldes hans gentagende urinvejsinfektioner. Det havde naturligvis været bedre at være foruden, men det er rigtig godt, at han nu er udredt, og at I kan mærke at der sker store fremskridt - dejligt! :)
Der er ingen tvivl om at hans store motorisk aktivitet spiller ind, når han skal sove. Han vil have en stor rastløshed i kroppen og vil naturligt have rigtig svært ved at finde fysisk ro. Det kan derfor være en rigtig god idé at han får et bad om aftenen, som en fast del af sit putteritual, ligesom han også stadig meget gerne må få en godnatgrød, en banan eller lignende inden han skal sove, så han er rigtig godt mæt.
Badet bør ligge 1-1.5 time før han puttes og det vil være rigtig godt at afslutte badet med grundig frottering med håndklædet, at han bliver smurt i lidt creme osv. Fordi det er med til at gøre at han kan slappe bedre af i kroppen Godnatgrøden eller godnatbananen gives lige inden puttetid og giver en følelse af at skulle "slå mave" og dermed behov for at lægge sig og slappe af. En rutine om aftenen kan derfor være aftensmad kl ca 18, kommer derefter i bad, frotteres, masseres osv. Godnatgrød kl 19.30-19.45, børste tænder og derefter i seng, hvor han så puttes med en godnathistorie, godnatsang, sin puttebamse, sut osv.
I nogle familier er den bedste løsning at lade barnet blive i soveværelset og så fjerne den ene side af tremmesengen og koble hans seng til jeres seng. På den måde kan I stadig ligge ved siden af ham, når I læser godnathistorie, han kan ligge og holde jer i hånden og mærke at I er der osv. men lærer stille og roligt at ligge i sin egen seng, netop fordi den er koblet til jeres seng.
Nogle gange er man nødt til at tage det i etaper, hvor I som nu putter jer sammen med ham, så I ligger ned hos ham, stille og roligt foregår det så sådan, at I sidder ved siden af ham i jeres seng og læser højt, synger, holder i hånd osv. og derefter puttes han så i egen seng, men hvor I stadig sidder lige ved siden af ham, så han kan mærke at I er der og prioriterer ham.
I kan også vælge at flytte ham på eget værelse med det samme og arbejde på at han lærer at sove der. I skal stadig være hos ham, når han skal sove, så han ikke føler sig forladt og alene, sidde og læse en historie og meget gerne give ham den lille kommando "læg dig ned skat" - hvilket er en forudsætning for at I læser. Når han ligger ned, så læser I op fra bogen, viser ham billeder og inddrager ham og det er en hyggelig stund for begge parter. Det er vigtigt, at det er hyggeligt og dejligt at komme i seng, det skal være en stund, som han ser frem til og glæder sig til.
De fleste børn vil i 18-20 måneders alderen komme ind i en periode, hvor de både har rigtig svært ved at falde i søvn og hvor de ofte også sover dårligt, vågner græder, sover afbrudt, er rigtigt kede af det, drømmer og søger deres forældre om natten. Der kan derfor være noget praktisk i at forsøge at lære ham at sove på eget værelse før I rammer ind i denne periode - eller alternativt vente til han bliver ældre og den periode er overstået ..
Det kan være en idé at bruge det, som jeg kalder for stryge tøj metoden. Det går ud på at I stedet for at I sidder hos ham, holder i hånden til han sover eller prøver at gå fra ham og han så bliver ulykkelig og ked af det - stiller jer i nærheden og laver noget praktisk, som at stryge tøj.
I skal stå lige ved døren, så han kan ligge i sin seng og se jer. Det er vigtigt at han kan se jer fra sin seng og at han ikke behøver rejse sig fra sengen, for at se om I er der. Og I kan og bør naturligvis også tale med ham, så han kan høre at I er der.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Han begynder med den alder han har nu, at have en lille smule bevidsthed om at I er der, sidder i stuen og hygger jer, når han skal ligge i sin seng, og han vil naturligvis være en del af det dejlige I har sammen. Derfor er det vigtigt at signalere, at der netop ikke sker noget spændende eller særligt hyggeligt lige nu, men at det er kedeligt det der foregår og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Samtidig med at I står og laver noget praktisk, så kan I verbalt betrygge og også fortælle ham, hvad I forventer lige nu "jeg er lige her, læg du dig ned skat". I signalerer at I ikke bare sidder og venter på at han skal sove. Han kan kalde på jer, søge jeres kontakt "moaar?!" og I kan svare "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu.
Stille og roligt kan denne metode så udvides og I kan udnytte det at lave noget praktisk, fordi I kan gå frem og tilbage med rent tøj. I har et formål med at gå kortvarigt, som ikke presser ham til at sove - I kan således sige "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig at barnet ofte vil være mere rolig ved at være i sin seng.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer videre og giver lidt idé om, hvor I skal starte og hvordan, for at jeres dreng stille og roligt lære at sove og fortsat falder trygt i søvn:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske