Svar: Vil kun drikke hos Farmor...
31. oktober 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Ermelin
Ja det er utroligt, hvordan sådan nogle unger nogen gange kan rende om hjørner med forældrene og så må man jo indrømme at de bedsteforældre ikke altid er af vejen:o)
Jeg vil lige fortælle at Sundhedstyrelsen i den nye udgave af 'Mad til spædbørn og småbørn' som du kan købe på apoteket skriver: "Den første grød kan også laves udelukkende på modermælkserstatning, eventuelt modermælk. Så får man en lidt mere energirig grød, og der skal ikke tilsættes fedtstof.
Selv om der sker et tab af vitaminer, når grøden koges med modermælk eller modermælkserstatning, er dette uden betydning i forhold til indholdet i barnets mad i øvrigt."
Ud fra dette tænker jeg at du altså godt må lave grøden på erstatning, også selv om det koger op. På den måde kan du fortsat sikre ham mere erstatning.
Hvorfor han accepterer at farmor giver ham flasken, tør jeg ikke sige. Måske er han så tryg ved jer, at det er nemmere at protestere overfor jer, eller måske er I bare kommet ind i en dårlig vane/rutine, så netop det at en ny person forsøger er med til at bryde den vante gænge.
Fra 8 mdr´s alderen kan de fleste børn tygge og kan derfor her begynde at få små bløde rugbrødsstykker, pastaskruer og lignende. Hvis det går godt for jeres dreng at spise grøntsager som kun er moset med en gaffel, så ser jeg ingen problemer i at I også forsøger med lidt ris.
Pastaskruer kan godt i begyndelsen koges lidt ekstra bløde og deles, men efterhånden vil han kunne side med en enkelt skrue i hånden og selv få tygget sig igennem den. Det må komme an på en prøve. Hvis det er for voldsomt for ham og han får det galt i halsen, må du vente lidt.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske