Svar: Søvn og fjerne mælken
6. august 2013
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at tage en sutteklud, puttebamse osv. til sig og at din datter derfor ikke har vist interesse for dette endnu, behøver ikke betyde, at hun ikke i løbet af de næste måneder, vil have brug for en substitut for dig. Det er derfor rigtig fint stadig at have f.eks. puttekluden sammen med hende, når du ammer hende, så den indgår som en fast del af amningen.
Du kan amme hende i din seng og lade hende falde i søvn der og så først flytte hende senere på aftenen - så hun stadig falder i søvn med din nærhed. Du kan også amme hende og flytte hende til egen seng, hvor du så synger for hende, holder hænderne på hende osv. Det er vigtigt at hun hele tiden mærker dig og fornemmer at du ikke går fra hende. Det at du fjerner brystet betyder ikke at mor forsvinder - bryst og mor er to forskellige ting.
Det vil ofte være en god idé i en overgangsperiode, at du sætter en kop lun mælk i stedet for brystet. På den måde får hun stadig lun mælk, som hun plejer og fornemmelsen i maven er lidt noget hun kender, men det er nu af en kop og ikke længere af brystet. Samtidig med at din datter drikker den lune mælk, så kan du læse en historie, synge for hende, holde hende i hånden osv. og lulle hende i søvn præcis som da du ammede hende - det hele er som det plejer at være, men brystet er erstattet af en kop mælk i stedet. Stille og roligt kan hun så få vand at drikke i stedet for mælk, det er bedre for hendes tænder.
I takt med at hun bliver ældre, så bliver hun naturligt mere bevidst og vil også kunne forstå forskellige forklaringer. Du kan derfor begynde at bruge ord som "slut" og med dine hænder signalere at der ikke er mere. Du kan bruge "slut" i løbet af dagen, bogen slutter, der er ikke mere historie, tallerkenen er tom, det er slut, der er ikke mere mad, glasset er tømt, der er ikke mere mælk osv. Og dette kan du også overføre til brystet "slut, der er ikke mere" og så samtidig tilbyde hende et alternativ "er du tørstig, se du kan få lidt at drikke her", så hun stadig føler at du forstår hende og hvad det er hun søger. Hun kan stadig få noget at drikke og hun kan stadig få trøst og nærhed - men ikke længere bryst, for det er slut.
Hvor hurtigt det går er helt individuelt. Det bedste tidspunkt at stoppe amning på er altid, hvis barnet selv viser sig parat og selv begynder at sige fra - f.eks. ved at bide i brystet eller lege mere med brystet end hun dier. Hvis hun søger dit bryst meget bevidst og er helt i ekstase, når du viser tegn til at ville tage brystet frem, så vil hun højst sandsynligt blive meget ked af det, når du stopper og det vil naturligt kunne tage længere tid. Derfor skal du også overveje om du behøver stoppe amningen fuldstændig lige nu eller om I begge vil trives bedre, hvis hun ammes en gang dagligt i 1-2 måneder mere og måske bliver I så begge mere parate ....
Med hensyn til søvn, så vil de fleste børn ikke kunne nøjes med en lur dagligt, når de er 12 måneder, men i løbet af de næste måneder vil det stille og roligt blive relevant. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne sove en lidt længere middagslur. Lige nu lyder det som om at jeres datter har behov for at sove sine to små lure. Selvom hun ikke er den store sover, så lyder det som om at de to små afbræk i løbet af dagen er vigtige for hende lidt endnu :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske