Svar: De der søvnfaser
6. august 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går lettere med at få jeres lille dreng til at sove, nu hvor han får mælk som en fast del af sit putteritual :)
Det lyder som om at han har rigtig svært ved at komme fra det skift, hvor han sover dybt, sover lettere og skal falde i søvn igen - i stedet for at komme videre i søvnen, så vågner han op. Han er som du skriver heldigvis glad, men bliver naturligt rigtig hurtigt træt igen og du skal være opmærksom på at han ikke begynder at "slatsove" for meget hele dagen igennem og så vidt muligt hjælpe ham med at sove lidt længere lure - meget gerne 1 ½ time eller mere af gangen. Når det er sagt, så er han dog også stadig så lille at han er meget selvstyrende og naturligt skal have lov til at regulere sit behov :)
Det lyder som om at han vækker sig selv, fordi han spjætter med arme og ben og det er derfor en god idé at svøbe ham. Det er, som du selv er inde på, rigtig svært med det varme vejr - men prøv om ikke det kan lykkes. Lige i disse dage har de jo lovet regn og mere køligt vejr, så måske kan det lykkes ...
Nogle børn trives med at komme i en sovepose, det kan være en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu alle sammen hedder. Andre børn sover bedst i en slyngevugge, hængevugge eller lignende, hvor de samtidig med at de føler sig omsluttet også bliver vugget og lullet ind i søvnen. Atter andre sover bedre på f.eks. en sansegynge, der hænger lavt over gulvet. Her kan barnet ligge og kikke sig omkring og bliver træt på en anden måde end, hvis det ligger i en hule - og på nogen har det en rigtig god virkning.
Nogle børn har også rigtig stor glæde af fysisk kontakt og det kan derfor nogle gange hjælpe, hvis du kunne lægge dig med ham midt på dagen og lade ham falde i søvn ved siden af dig i dobbeltsengen. Et køligt soveværelse og mor tæt på, mælk og så falde i søvn - og når han så efter 40 minutter viser tegn på at vågne op, så er du er med det samme, giver ham evt. lidt mælk igen, en sut, eller holder om ham og kan så nogle gange være heldig på den måde at lulle ham videre ind i søvnen.
En klud der dufter af mor, evt. koblet til en sut, kan være en god idé. Nogle børn har glæde af en bamse der spiller livmoderlyd eller det kan være en CD med hvid lyd. Hvid lyd er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Da hvid lyd er en ensartet blanding af lyde, indeholder hvid lyd ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd.
Nogle gange kan det hjælpe at du giver ham ½ flaske, skifter ham, så han vågner op til dåd igen og efter skiftning giver ham ½ flaske. Den opvågning han har under skiftning kan nogle gange gøre at han så ikke vågner igen, når han først er puttet og derfor kan sove længere - det er også et forsøg værd ...
Nogle gange kan det være en idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Han kan få flaske inden han kommer i bad og efter badet kan du frottere ham godt med håndklædet, cykle med benene, pludre osv. så han bruger sig selv rigtig meget både motorisk og metalt, så han kan få flaske igen og derefter blive puttet til en lur. Det kan nogle gange være en måde at få en længere middagslur puttet ind midt på dagen :)
LIge nu skifter han imellem 2 søvnfaser - sover let og sover dybt, man kalder det også for aktiv søvn og stille søvn og du kan sandsynligvis se på ham, når han sover det ene og det andet. Når han sover aktiv søvn, så vil han smaske i søvne, øjnene vil bevæge sig under øjenlågene, han kan klynke, virre med hovedet osv. Og når han sover dyb søvn, så er han helt afslappet og tydeligt langt væk.
I 3-4 måneders alderen begynder hans søvn at ændre sammensætning og det kan derfor godt gøre at han af sig selv begynder at sove anderledes - love dig at det allerede sker der, kan jeg dog ikke ... Men krydser fingre! Ellers ændrer søvnen sig ofte i takt med at han også begynder med skemad, spiser til faste tider, sover på mere faste tider osv. Det bliver stille og roligt lettere at skabe en rytme og på den måde arbejder tiden også for jer:)
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske