Brev:
De der søvnfaser
6. august 2013
Alder:
2 mdr.
De der søvnfaser
Hej Helen
Så får jeg brug for dine gode råd igen. :-)
Først vil jeg sige tak for dit råd om, at lade mælk indgå som et putteritual. Det har bare fungeret, og nu kan jeg lægge ham til at sove med det samme 2 ud af 3 gange.
Lukas er 10 uger og får flaske 900-1000 ml om dagen, vejer 5,6 kg (ca.)
Jeg kan som sagt sagens få ham til at sove både om dagen og om natten, men han vågner konsekvent efter 30-40 min (om dagen). Jeg har læst mig frem til, at det jo netop kan have noget at gøre med søvnfaser. Problemet er, at når han vågner op, kan jeg på ingen måder lulle ham tilbage i søvn. Jeg har både prøve at lægge hånden, som normalt får ham til at falde i søvn, køre med vognen osv osv.
Der er ingen forvarsel til, at han vågner, har ellers prøvet at stå klar. Han åbner øjnene helt op fægter med arme og ben og nægter på nogen måder at lade sig berolige tilbage i søvn. Han græder dog ikke.
Ofte vågner han også med smil og glæde. Men hvis jeg så tager ham op, jamen så er han jo træt igen efter 20 - 60 min ca. For han har jo ikke fået nok søvn. Men nærmere bare powernappet lidt.
Jeg prøver så om middagen at lade ham sove hos mig for derved at sikre ham lidt længere søvn. Førhen kunne det altid lade sig gøre, men her på det sidste vågner han også her efter de 30 - 40 min og nægter at sove videre. Har overvejet et svøb, men har en meget varm baby, og det hjælper jo ikke, at det er 30 grader uden for:-(
Jeg synes ikke, at han virker som om han har ondt. Jo heller ikke når han ofter vågner og er glad.
Mit sprørgsmål er. Hvornår kan jeg regne med, at der bliver bedring, at han lærer at komme igennem søvnfasen? Er der andet, jeg kan gøre, end det jeg allerede gør? Hvis ikke skal jeg så bare acceptere, at det er sådan? og forhåbentlig bliver bedre snart?
Det skal lige siges, at han ofte godt kan sove om natten. Fra 20/21 - 23/24 og igen til kl 3. Men der er dog lidt de samme problemer fra kl 3.40-4, hvor han har fået mad for sidste gang.
Håber du har et par fif.
Med venlig hilsen
Kristina