Svar: Søvn/rytme/flaske
6. august 2013
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå at du begynder at efterspørge lidt mere rytme, og jeg tænker at det nok skal komme. Det er rigtig fint at I er startet op med lidt skemad, netop det vil naturligt være med til at skabe mere rytme og struktur på dagen. I takt med at han få skemad flere gange dagligt, vil det være super, hvis I kunne forsøge at skabe en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur - og får mælk inden han så skal sove igen.
Det er således helt naturligt, at han skal have flaske at sove på og at mælk således indgår som en fast del af hans putteritual. Du skriver "problemet er at han ikke falder i søvn uden flaske" - og han må altså gerne få flaske, han skal faktisk have flaske, når han skal sove. og du skriver "nogle gange kan det tage flere timer at få en flaske i ham" - og det er naturligt frustrerende, men netop her tænker jeg at den faste rytme på sigt naturligt vil hjælpe jer - fordi det også vil give lidt idé om, hvornår han egentlig er parat til at blive puttet.
Som udganspunkt bør der ikke gå mere end 2-3 timer imellem hans søvn og det vil være rigtig fint, hvis I kan arbejde på at han sover 3 lure dagligt. Lige nu skal I ikke spekulere så meget i, hvor meget han sover, altså hvor lange lurerne er. Glæd jer over, hvis I kan få en af lurerne til at vare mindst 1 ½ time - men de dage, hvor det så ikke lykkes, så må det være sådan. Prøv at holde fast i et fast stå op tidspunkt om morgenen og et fast puttetidspunkt om aftenen - og lad så dagen forme sig som det nu kan lade sig gøre bedst muligt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre, har evt. brug for en lille flaske igen, når han vågner, men det er ikke sikkert.
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes ½ dl grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3 lur - når I synes det passer bedst - har evt. brug for at få flaske af to omgange, så han får lidt flaske, når han vågner, skiftes, I leger osv. og så får han flaske, når han puttes til 3 lur.
Aften 18: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan dog variere efter hvor sent den 3 lur ligger og hvor lang den er. Måske vil han nogle dage gå sent i seng og det er okay.
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Flaske behøves ofte stadig i denne alder - hvis han ikke selv søger den, behøver du dog ikke give ham den. Det kan også være at han trives bedre med flaske f.eks. kl 20, igen kl 02 og så tidlig morgen og det er også helt okay.
Når han bliver frustreret over flasken, så kan det både være fordi han når at blive overtræt og derfor ikke kan koncentrere sig, det kan også være at han har svært ved helt at fornemme mæthed og sult og ikke rigtigt kan finde ud af, at han faktisk har behov for den - men når du så nøder ham, så tager han pludselig fat, sutter og falder så helt til ro, fordi han faktisk havde behov. Hvis han er "et high need barn", så er det helt naturligt at han vil have rigtig svært ved at overgive sig til flasken og kan protestere imod den - på trods af at han faktisk er sulten, ligesom han også kan have svært ved at overgive sig til søvnen og kan protestere mod at skulle sove - på trods af at han faktisk er rigtig træt.
Nogle gange kan det være nødvendigt ikke kun at kikke på ham, men også at kikke på klokken - for når han først viser træthedstegn, så er han måske overtræt og har derfor svært ved at falde i søvn. Men var han puttes 30 minutter tidligere, så var det gået bedre. Derfor kan dagplan og faste tider nogle gange hjælpe ...
Nogle babyer smiler meget, andre smiler mindre - og det er okay. Faktisk er vi voksne også forskellige på dette punkt, nogle voksne virker mere alvorlige, hvor andre har lettere til grin ...
Det vigtigste er at han trives og udvikler sig som han skal - og det lyder sådan. Det er også sådan at mange børn i jeres søns alder godt kan virke afstandstagende overfor fremmede. De vil helst være på favn hos mor eller far og hvis fremmede (bedsteforældre og lignende) vil tage dem eller pludrer for meget til dem, så begynder de at græde. Det er helt normalt og hænger sammen med at han lige nu begynder at opfatte verden mere bevidst. Han skelner tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, om det er mor eller far - og han søger naturligt jer, som han kender bedst og som han er tryggest ved. Det er altså en naturligt reaktion.
I min bog "Helens bog om dit barns udvikling", kan du læse mere om dette og hvordan I kan reagere og hjælpe ham. Det kan ofte give lidt ro at læse, at det man oplever er "helt normalt og lige efter bogen" :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske