Svar: Mad & Søvn
6. august 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Evas stolte mor :)
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at du har fået lyst til at skrive til mig og dejligt at høre at du har min bog om børn og mad, tak :)
Det lyder som om at Eva bliver ammet en del om natten og det vil naturligt spille ind på hendes indtag og lyst til mad om dagen. Når hun ammes meget om natten, så vil hun ikke spise så meget om dagen og når hun ikke spiser så meget om dagen, ja så vil hun søge brystet ekstra om natten - det er en dum cirkel og derfor er det vigtigt at du nu forsøger at få afkortet amningerne om natten, så hun stille og roligt lærer at undvære mælk midt nat og samtidig skal du også arbejde på at få øget hendes indtag af mad og væske i løbet af dagen - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på at hun ammes 4 gange i døgnet. Og jeg vil anbefale at disse fire amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at jeg vil anbefale at du ammer hende kl 05/05.30 og det vil være rigtig godt, hvis du netop ved at amme hende her, kan få hende til at sove lidt videre, så dagen ikke starter helt så tidligt. Det vil nemlig have betydning for hendes rytme resten af dagen og hendes behov for lure/søvn i dagtimerne.
Jeg vil derfor foreslå at du tidlig morgen, tager hende over til dig og ammer hende liggende i din seng og forsøger om I ikke på den måde kan rykke stå op tidspunktet lidt, så hun måske først står op kl 6-7 i stedet for mellem 5-6 ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og prøver derved at få hende til at sove videre
Morgen 7.30: Grød, vand af kop. Prøv at lave flerkornsgrød til hende, hvor du bruger majsmel som en af ingredienserne, men hvor du kommer havregryn, hirse osv. i også for at få hende til at spise mere varieret og vænne hende til lidt grovere og mere mættende grødtyper.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur, her uden at blive ammet først, for at give bedre appetit til frokosten.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk også at gnave i selv, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes herefter til middagslur - tidspunktet måske ca kl 13, men det afhænger af hvor lang hendes formiddagslur er.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt grød - gerne flerkornsgrød eller grovere grød, prøv med en lidt anden sammensætning end morgengrøden, frugtmos som topping og også gerne frisk frugt i hånden at gumle lidt på selv. Vand af kop.
Powernappen springes over - det vli være rigtig godt, hvis hendes lure kan ligge så sent og have en længde, som gør at hun ikke længere behøver sove sidst på dagen. Hvis hun har behov for en lur her, så skal hun naturligvis have den lur, men prøv at arbejde på en rytme, hvor hun stille og roligt begynder at kunne nøjes med kun 2 lure dagligt. Hvis hun begynder at kunne sove længere om morgenen, og formiddagsluren og middagsluren kommer ind i mere fast rytme, så kan det godt tænkes at hun vil kunne nøjes med de to lure.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk - igen hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Udgangspunktet dog gerne jeres mad, de aftener, hvor det kan lade sig gøre. Suppleres med kogte grøntsager, brødskorper osv. i hænderne, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - igen afhængigt af hvor sent hun har sovet og om hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter lære at sove uden yderliger mælk til næste morgen tidlig hvor hun så ammes igen og hjælpes til at sove lidt videre.
Når og hvis hun vågner og søger brystet mellem midnat og kl 05, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at hjælpe hende videre i søvnen med stillingsskift, kærtegn osv. og ingen bryst. Hvis hun kun kan sove med brystet, så må du give hende det, men det vil være rigtig godt, at du så forsøger at afkorte amningen. Det kan du gøre ved at tilbyde hende brystet, men gøre det kortvarigt. Altså lade hende die men forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5 gange og det er helt okay.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting (kærtegn, beroligende ord, din nærhed) og stille og roligt kan brystet helt undværes.
Der er naturligt en sammenhæng mellem hendes varierede dagsrytme og det at nattesøvnen godt kan blive afkortet, så hun har en opvågning tidligt om morgenen. Og det er med den alder hun har faktisk svært at ændre rigtig meget - I risikerer at gøre en kæmpe indsats, der virker et par uger, for så derefter at falde tilbage i samme rytme igen - og det kan være lidt ærgerligt. Men det betyder ikke at I ikke godt kan forsøge at ændre lidt på rytmen eller snarere forsøge at arbejde på at hun sover lidt længere om morgenen og sover efter nogenlunde fast rytme i løbet af dagen.
Hun skal som udgangspunkt ikke vækkes om dagen og hvis hun har brug for at sove 1 ½ time om formiddagen, så må hun gerne det - så må I indpasse resten af dagen efter dette. Men det vil hjælpe hende (og jer) på sigt, jo mere ens rytme I kan forsøge at skabe. I skriver dog, at I alle trives med at hun sover forskelligt og har et "vildt skævt søvnmønster" og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer - så hvis det lige nu fungerer godt for jer med en mere "go with the flow- rytme", så er det helt fint :)
Gennemsnitligt vil børn i jeres datters alder have brug for at sove ca 14 ½ time i døgnet. Ofte fordelt sådan at barnet sover f.eks. 3 ½ time i løbet af dagen og sover 11 timer i løbet af natten.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske