Brev:
Mad & Søvn
6. august 2013
Alder:
7 mdr.
Mad & Søvn
Hej Helen.
Nu har jeg endelig fået oprettet en konto hos dig, det har taget mig lidt tid men nu er jeg her.
Jeg har min dejlige skønne pige Eva fra 3 Januar (Termin d. 20 december, måtte sættes igang over 3 dage og endte i akut kejsersnit ). Eva var stjernekigger og vejede 4180 gram på lækre 53 cm.
Der var 2 hårde måneder med opstart af forældre rollen, men hold da op hvor har vi bare fået en dejlig pige efter - hun smiler altid og griner og pludre og er bare helt perfekt! Hun er helt igennem en glad, harmonisk og tilfreds lille / stor pige på nu 7 mdr og 9 kg.
Og nu kommer mine udfordringer så, som jeg håber du har lidt input til :
Eva har kun ville ha bryst, vi har prøvet med sut og flaske, hun er ikke interesseret og det viser hun meget kraftigt !
Jeg prøver at følge dit skema for hendes alder i din bog Børn og Mad men Eva ammer rigtig meget om natten som så gør at hendes interesse for mad om dagen er ret så lille. Jeg prøver med alt muligt og hun vil gerne smage en eller to bider (sjælden 4 / 5) og så det slut.
Hun får grød om morgenen - omkring kl 7 ( vi står nemlig op kl 5 - 5.30 ) og grød tager hun gerne nogle gode mundfulde af (majsgrød, det er den grød hun vil spise mest af ) Udover grød til morgen får hun så mad til hånden til frokost og eftermiddag - rugbrødshapsere - det er alt fra frikadeller, varmrøget makrel , agurkestave frugt.
Til aften bliver det så vores mad når det kan lade sig gøre, her om sommeren spiser vi ikke så meget varm mad selv, så der er lidt forskelligt i fryseren til Eva af boller i karry og kødsovs osv - men det ryger som regl aldrig ned uanset hvad - så koger jeg vand til pulvergrød som hun så gerne vil have. Jeg tror selv udfordringen er at hun får meget mælk om natten hvad tænker du ?
Nu til næste udfordring - Eva sover hver aften 20.30 hvilket vi er meget tilfredse med, hun vågner så kl 5.00-5.30, enkelte gange har det være kl 6 og få gange kl 7 - jeg prøver at finde ud af hvad der gøres anderledes når hun sover længere og kan ikke komme på det.
Hendes lure er meget forskellige og ikke de samme fra dag til dag. Den ene formiddags / morgenlur kan ligge med start kl 7 eller 8.30 og den ene dag sover hun 30 min den anden dag sover hun 1 1/2 time - jeg vækker hende aldrig men spekulere på om jeg skal begynde på det for at få en rytme til gavn for hende selv ( vi fungere fint som familie med hendes helt vildt skæve søvn mønster ) I går sov hun formiddag 1 1/2 time og middag sov hun 2 timer til eftermiddag 20 min i bilen på vej hjem fra familie og ville ikke sove videre i barnevognen - hun kom i seng meget pylret kl 20.00 og vågner kl 5.30 hertil morgen.
Skal jeg vække hende om dagen for at få en fast lur rytme ind for hendes skyld ? Og i så fald hvor lang tid skal hun sove? Hun har oftest brug for eftermiddags lur også.
Alt dette blev lige pludseligt meget langt, men er spændt på din tilbagemelding.
Mange hilsner
den stolte mor til Eva