Svar: Småtspisende baby
5. august 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Et eller andet sted tænker jeg, at du nok skal acceptere, at din dreng ikke er den store spiser - han er set på børneafdelingen og børnelægerne siger at han intet fejler. Han udvikler sig rigtig fint, smiler, leger, bruger sig selv motorisk - og sover tilsyneladende godt - og det skal du naturligvis holde fast i. Men også være sikker på at han ikke sover som han gør, fordi han er "sløv", netop fordi han mangler væske. Derfor er det rigtig godt at du er opmærksom på hans bleer og på at han stadig skal tisse nok og også tage nok på:)
Det er naturligvis vigtigt at han får mælk - både for at få de vitaminer, mineraler osv. som han har brug for og med den alder han har, så er mælken hans hovedindtag. Derudover handler det også om at sikre ham væske nok og mit umiddelbare bud vil være, at det vil være rigtig godt, hvis du kan få ham til at drikke ca 800 ml mme dagligt og derudover få ham til at drikke vand af kop sammen med skemaden og også gerne som trøstslukker ind i mellem.
Jeg synes som du at det er rigtig lang tid at sove fra 20.30 til 06 uden at få mælk, når man kun er 4 måneder gammel og det ville være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at drikke bare en flaske ekstra i dette tidsrum. Hvad ville der ske, hvis du sen aften før du går i seng tager ham op, skifter ham, så han vågner lidt og så giver ham en flaske og derefter putter ham igen? Ville han så kunne drikke en flaske mere og få øges sit behov for mælk - og måske vænne sig til at føle behov for en flaske netop der, altså begynde at føle lidt tørst. Du har nemlig ret i at han godt kan have vænnet sig til at "lade sig nøjes med lidt" og derfor ikke efterspørger det. Og jeg tænker derfor at du ved i en periode at give ham flaske sen aften, måske kunne lære ham at tage flasken her ...
I takt med at han får mere og mere skemad, så vil hans indtag af mælk om dagen jo naturligt blive nedsat. Det kan selvfølgelig gøre at han så af sig selv begynder at søge mælk/væske på ydertidspunkterne og på den måde kan tiden også arbejde for jer, men det er ikke sikkert og netop derfor tænker jeg at flaske sen aften kunne være en idé at arbejde lidt på.
Normalt anbefaler jeg en rytme, hvor man starter med skemad og følger efter med flaske, men hos jer lyder det til at fungere rigtig godt at starte med flasken og jeg synes du skal bibeholde dette lige nu. Mælken er som sagt vigtigere end skemaden og det er rigtig godt at han lige nu tager imod begge dele om dagen og din dagsplan er fin, den må du gerne bibeholde.
Det er også dejligt, at han er glad for smagen af Nan 1 - du kan bibeholde denne til han er 6 måneder og her skifte til Nan 2, som vil sikre ham lidt ekstra jern. Du kan også prøve en gang imellem at skiftet til en anden mme, fordi de alle smager lidt forskelligt og nogle gange vil børn spise lidt mere, hvis de får en anden smag ... Men igen - du skal ikke ændre på noget som fungerer og lige nu er han glad for sin Nan og det fungerer og det er også vigtigt at holde fast i :)
Du skriver at han nogel gange har lidt hård afføring og du skal være opmærksom på at hvis han har forstoppelse, så kan dette også nedsætte hans appetit og være årsagen til at han ikke drikker helt nok eller ikke søger flasken så meget. Det er derfor vigtigt at holde hans mave igang - du kan give ham lidt frugtmos f.eks. sveskemos, du kan også vælge at give ham lidt laktulose i en periode, for at se om det vil gøre nogen forskel.
Det lyder som om at det hos jer har været den helt rigtige beslutning at stoppe amning - også selvom du stadig synes det er svært. Du ved jo ikke hvor meget han har fået hos dig når du har ammet, men nu ved du præcist hvad han drikker og det kan både give ro og også gøre dig urolig - og naturligvis skal du holde øje med ham og medtænke hans indtag af mælk, men samtidig holde fast i at han lige nu lyder til at trives, og faktisk trives bedre end han tidligere har gjort og I har generelt fået mere ro på hjemme hos jer og det er bestemt vigtigt at tage med :) Jeg tror derfor også at tiden vil arbejde lidt hos jer ...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske