Svar: Dreng 28 mdr vil ikke sove
5. august 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
De fleste børn vil i din drengs alder have brug for ca 12 ½ times søvn i døgnet - dette er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre.
Jeres dreng sover 3 timer til middag og sover altså en del i løbet af dagen. Men han lyder til at trives med dette og det er naturligvis okay. Han vågner af sig selv om morgenen kl ca 06 og ud fra at han samlet skal have ca 12 ½ time i alt, så betyder det at hans puttetidspunkt nok skal være kl ca 20.30. På den måde får han 9½ times nattesøvn og 3 timers middagssøvn og dermed de gennemsnitlige 12 ½ time.
Når man ser på jeres drengs udregnede behov, så er det derfor nok for tidligt at putte ham allerede kl 19 .. modsat er det naturligvis for sent, hvis han først sover kl 22 og jeg tænker at du måske skulle prøve at arbejde på et puttetidspunkt omkring kl 20. Det vil stadig give ham mulighed for at slappe af, finde roen, ligge og snakke lidt ½ times tid, før han så overgiver sig til søvnen :)
Hvis du gerne vil afkorte hans dagssøvn for at forlænge hans nattesøvn, så er det vigtigt ikke fra den ene dag til den anden at fjerne en time af hans middagslur. Det vi være alt for svært for ham at holde til dette. I stedet skal det gøres med meget små skridt. Det betyder at du i princippet skal prøve at putte ham lidt sent i en periode, f.eks. først putte ham kl 21, så 20.45, så 20.30, osv. og samtidig med at du gør dette, så kan hans stå op tidspunkt om dagen så afkortes med ca 15 minutter, så han sover til 14.30, så 14.15, 14.00 ... Små skridt og du skal være indstillet på at det tager tid - op til 5 uger at få ændret på en søvnrytme og det kræver at han ikke bliver syg undervejs.
Det er samtidig vigtigt at du holder fast i stå op tidspunkt, fase spisetider, sover tider osv. uanset om det er hverdag eller weekend. Det er rigtig fint at der ikke er forskel nu, det skal du holde fast i - også når du evt. begynder at pille ved hans rytme. Når man går ind og forsøger at ændre på børns indre ur, så vil de naturligt blive mere trætte og kan derfor pludselig begynde at sove længere om morgenen eller sove længere midt på dagen - og alt efter, hvad det er man ændrer på, så er det vigtigt at være opmærksomme på dette. Det er vigtigt ikke at fjerne søvn fra ham, men holde fast i at han stadig skal have den søvn han har behov for - men forsøge at få søvnen til at være på tidspunkter, som måske passer bedre ind i hverdagen. Det er altså et spørgsmål om at forlænge nattesøvnen og i takt med dette afkorte lidt i dagssøvnen.
Et bad om aftenen efter aftensmaden og en godnatgrød efter badet og inden han skal sove, kan have en god effekt - hvis I f.eks. spiser aftensmad kl 18 og han kommer i bad kl 18.30, så kan han få godnatgrød kl 19.45 sammen med en kop mælk og blive lagt i seng kl ca 20 med godnathistorie og en lille snak om dagen.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske