Svar: Afviser flasken om dagen
5. august 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå at du er bekymret - for det er vigtigt at din datter får modermælkserstatning og drikker sine flasker. Det handler ikke kun om at hun skal have mælk nok, men også om at hun skal have væske nok. Derfor er det ikke nok alene, hvis hun "spiser sig" til mme via grød og mos, hun skal også drikke mme og vand, for at få sit væskebehov dækket.
Jeg synes det vil være rigtig godt at du drøfter med jeres læge, hvad hun som minimum skal indtage af væske og hvad I skal gøre, hvis du ikke får denne mængde i hende.
Det er vigtigt at du observerer hende - hun skal tisse og have gode tunge bleer i løbet af dagen - gerne 6 tunge bleer. Hendes urin må ikke være gul og koncentreret, men skal være klar. Hun skal ikke have hård mave, men afføringen skal være grødet og let at komme af med - og faktisk kan forstoppelse nogle gange være årsagen til at barnet ikke spiser så meget. Jeg synes derfor du skal tale med lægen om at give hende afføringsmiddel og du kunne drøfte med lægen om han/hun f.eks vil ordinere movicol junior - det blandes op i vand og drikkes af flasken og vil derfor også sikre hende lidt ekstra væske, ude over at det kan hjælpe hendes mave igang. Men når det er sagt, så skal der jo også noget ind, for at der kan komme noget ud.
Skift af eller variation mellem de forskellige typer modermælkserstatning kan nogle gange hjælpe. De smager alle sammen forskelligt og måske kan hun bedre lidt en anden slags. Nogle børn kører også træt i smagen, fordi det altid får samme smag - både af flaske og i skemad - og det kan derfor nogle gange hjælpe at bruge lidt forskellige typer modermælkserstatning, fordi det giver en naturligt smagsvariation.
Det er vigtigt at holde mængden af skemad på et niveau, hvor hun stadig vil have sin mælk. Det er således bedre at give hende ½-¾ dl. skemad og følge efter med en flaske, end at give hende 1-1 ½ dl skemad, og hun så afviser flasken efterfølgende.
Jeg ved ikke hvad din datter vejer, men hendes væskebehov afhænger af hendes vægt og som udgangspunkt synes jeg ikke at hun bør få under 800 ml i døgnet - tal med lægen om, hvad lægen synes vil være okay.
Det er vigtigt at finde balancen mellem at give hende mælk/væske nok og skemad, mad i hånden osv. Og hvis hun lige nu har lidt modstand mod flasken, så skal du ikke presse hende unødigt. Mit forslag vil være at hun får ca 5 flasker i døgnet 4 flasker + forsøg med flaske formiddag og/eller eftermiddag. Det vil måske gøre at hun drikker lidt mere af gangen og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme og sover videre
Morgen 7.30: ½ dl havregrød, lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ dl. frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Forsøge med flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: ¾ dl. grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere lidt efter, hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16: ½ dl. frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop. Der kan også forsøge med flaske med mme her ...
Powernapper evt, eller måske springes den over
Aften 18: ¾ dl. grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop
Flaske med mme og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet kan variere efter hvorvidt hun har fået 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Flaske med mme, kan gives mere eller mindre i søvne.
I skal naturligvis være opmærksomme på om hendes ændrede spiseadfærd skyldes at hun ikke er helt rask. Smerter i munden, ørerne osv. kan naturligt påvirke hendes lyst til at spise - og igen kan det være en god idé at få lægen til at tjekke hende igennem. I skal også være opmærksomme på om hun kan have en blære betændelse. Hvis hun har det, er det vigtigt at få det behandlet.
Hvis jeres datter drikker mest om natten, så må I forsøge at få ekstra væske i hende netop på ydertidspunkterne. Og hvis hun er i stand til at spise, når hun sover, så kan det også være en idé at udnytte, netop at give hende flaske i sovende tilstand. Netop for at sikre at hun får mælk/væske nok.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske