Brev:
Afviser flasken om dagen
5. august 2013
Alder:
6 mdr.
Afviser flasken om dagen
Hej Helen
Tak for dine svar på mine tidligere breve :-).
Jeg er nu trappet helt ud af min amning (for lidt over en uges tid siden), og vores lille pige på nu 6½ måned får nu kun flaske (arlas babymælk) og skemad.
Hun har aldrig drukket særlig meget af flasken i løbet af dagen. Måske 40 ml inden morgenluren, 90 ml inden middagsluren og så 130 ml ved putning. Om natten har hun typisk drukket 120 ml midt nat og 120 ml tidlig morgen. Til gengæld har jeg så lavet al hendes grød på MME for at sørge for, at hun fik lidt ekstra.
Nu er problemet, at hun fuldstændig afviser flasken om dagen. Hun skriger og vrider sig og vil slet ikke tage noget. Jeg har prøvet med varmere og koldere mælk, med at hun sidder mere op og ligger mere ned, med kop og glas, med ske, alt. Det eneste, der nogle gange kan få hende til at tage lidt er, hvis jeg blander lidt jordbærmos i, så det bliver en slags jordbærsmoothie - så drikker hun en lille smule af en kop.
Ved puttetid tager hun nu under 100 ml. Om natten er det uændret med lidt over 100 ml midt nat og tidlig morgen.
Hun får stadig MME i sin mad, men jo ikke så meget som før, efter vi er gået over til brødhapsere og kartoffel-grøntsagsmos. Til morgen får hun havregrød lavet på ca. 1 dl MME, til frokost får hun brødhapsere og lidt kartoffel-grøntsagsmos, om eftermiddagen får hun en hirsegrød lavet på ca. ½ dl MME og til aften kartoffelgrøntsagsmos med kød/fisk.
Hun har generelt ændret spiseadfærd inden for den sidste uge. Før kunne man bare køre maden i hende, og hun var glad og tilfreds. Nu spytter hun det ud, hyler og vrider sig og virker, som om maden giver hende kvalme nogle gange. Det eneste, hun rigtig gider, er brødhapsere, så det får hun ofte med grøntsager, fisk, smøreost, leverpostej etc.
Får hun nok MME? Hvor problematisk er det, hvis hun ikke gør? Og hvad kan vi gøre for at få mere i hende. Synes jo, at vi har prøvet alt.
Hun vil heller ikke rigtig drikke vand uden for måltiderne. Jeg er lidt bekymret for, om hun får væske nok. Hun har tendens til hård mave, selvom hun får svesker hver dag. Hun kommer dog af med afføringen dagligt, selvom det er hårdt.
Jeg håber, at du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
Helle