Svar: Lære at falde i søvn selv
5. august 2013
Alder:
22 mdr.
Kære Nadia
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har brugt både min dvd og min bog om børn og søvn - så behøver jeg ikke starte helt forfra i min forklaring :)
Der sker, som du har læst rigtig meget udviklingsmæssigt og det er helt naturligt at jeres datter lige nu søger jer rigtig meget og har brug for at du/I prioriterer at sidde hos hende, når hun skal sove. Og måske er det her problematikken opstår - for du skriver at I gerne vil, at hun skal falde i søvn selv - betyder det, at du forventer at putte hende, sige godnat og gå? For måske kan hun slet ikke dette endnu og hvis hun kan falde i søvn i løbet af ca 15 minutter fordi du sidder der, læser og holder lidt i hånd, så synes jeg faktisk det er værd at prioritere.
Noget andet er det dog, hvis du sidder der i halve til hele timer og tingene trækker ud, hun rejser sig, leger, hopper rundt, smider bøgerne ud af sengen og tydeligvis tror at I skal lege og ikke sove. Så vil det være rigtig fint at gå fra hende, for at vise hende, at det er sovetid - men hele tiden vende tilbage, for at vise hende at du stadig er der og at hun trygt kan lægge sig til at sove. Nogle gange kan det i denne situation faktisk være en idé at far går ind til hende, fordi han sender nogle andre signaler til dig, så I kan godt skiftes til at gå frem og tilbage.
Og på samme måde kan det her være en rigtig god idé at bruge stryge-tøj-metoden, så hun ser dig og du verbalt kan berolige hende og forklare, hvad du forventer "jeg er lige her, læg dig ned skat, nat-nat" osv. Så hun ser dig, selv lægger sig og forstår, at det er sovetid nu og at der ikke sker noget spændende eller sjovt.
Badet bør ligge 1-1.5 time før putning, hvis det skal have effekt. Og det vil være en rigtig god idé at hun efter badet får en godnatgrød i køkkenet, som en del af sit putteritual og sammen med grøden kan hun få en kop lun mælk. Herefter kan I så børste tænder og gå på værelset, hvor hun så lægges i sin seng og du sætter dig ved sengekanten og læser i en bog. Hvis hun rejser sig og hopper rundt, så prøv at give hende den lille kommando "læg dig ned skat", så hun forstår at hun skal ligge ned og så hun selv gør det.
Når du sidder og læser for hende, så skal du vise hende billeder undervejs. Tale om billederne og inddrage hende lidt i historien. Hvis hun vil holde i hånden, så lad hende holde lidt i hånden, men hver gang du skal skifte side, så prøv at få hende til at slippe - hun skal slippe din hånd, for at du kan skifte side i bogen og læse videre - og prøv på den måde stille og roligt at få forlænget tiden, mellem at hun holder i hånd.
Lad hende også have en putteklud, sovebamse, slaskedukke, sut eller hvad hun nu har behov for, for at kunne finde ro og noget som på sigt vil være substitut for dine hænder, så hun kan undvære dine hænder.
Hvis hun har svært ved at finde fysisk ro og har brug for dine hænder på sin krop, for at slappe af og koble fra, så må du holde hænderne på hende, stryge hende på ryggen og ned over blenumsen imens hun ligger ned. Du kan synge eller du kan tænde for en lille spilledåse eller lignende, som også på sigt, kan blive den lyd hun kender og forbinder med at skulle sove.
Tanken er at du på den måde kan nå dertil, hvor du putter hende, læser, synger, tænder for spilledåsen og lister ud af værelset og hun falder så i søvn selv - men først efter at du har været hos hende i måske ca 15 minutter ...:)
Nogle børn har brug for at tumle lidt rundt i sengen, være lidt alene, lege lidt med deres bamser, rejse sig, sætte sig, de ligger og pludrer osv. - og hvis jeres datter har det sådan, så må hun naturligvis gerne det. Der er ikke noget i vejen for at hun starter med at være lidt i sengen, tumle rundt og hygger sig, hvis hun er glad og det hjælper hende med at koble fra og du kan så gå ind til hende, når du fornemmer at hun har brug for dig, for lige at få koblet helt fra til sidst. Nogle gange skal du derfor gå ud med det samme og først begynde at læse, synge, holde i hånd når hun er parat og lige har brug for din hjælp til at overgive sig. Andre gange skal du blive der og gøre det hele med det samme - det afhænger helt af, hvordan hun reagerer og hvad hun viser at have behov for.
Når du går fra hende, så er det ikke fordi hun skal blive ked af det eller utryg - eller sagt på en anden måde, du skal ikke gå fra hende, hvis hun græder ulykkeligt. Hvis du vælger at gå, så er det fordi hun egentlig er okay med at du går - og når du så kommer tilbage og hun tydeligvis har brug for dig, er glad for at se dig og har brug for at mærke dig - så skal du lade hende mærke dig. Som sagt, kan det være at hun skal ligge lidt for sig selv og derefter så kan falde til ro hurtigt, netop fordi hun så er parat og fordi du så viser hende, at du er der for hende.
Hvis hun hver gang du rejser dig, skriger ulykkeligt, så skal du blive hos hende. Så lyder det som om at hun forventer at du vi gå - og det gør hende ked af det. Hvis hun har oplevet dette flere gange, så er der en risiko for at hun faktisk ligger og holder sig vågen og kæmper mod søvnen. Hun kan ligge og kigge på dig, og nægte at sove, fordi hun er bange for at du går. I et sådan tilfælde er du nødt til at blive hos hende i en længere periode, for at få hende gjort fuldstændig tryg, så hun igen føler at du ikke forlader hende - og først når hun er tryg ved dette, kan du så begynde at gå fra hende igen.
Med hensyn til den opvågning hun har kl 23, så kan det handle om måden hun er faldet i søvn på - hvis hun er faldet i søvn, hvor hun er ked af det, så kan hun faktisk godt vågne og græde først på natten, og søge dig ekstra meget af den grund. Det kan dog også være at hun vågner af en drøm og måske har hun en mild form for natteskræk? Du fortæller at hun skriger, kaster sig rundt, ikke rigtig vil trøstes osv. og det kunne godt lyde som om at hun ikke er rigtig vågen, men sover dybt - og det er i den dybe søvn at natteskræk opstår.
Det kan også være at hun lige nu er inde i en periode, hvor hun søger jeres fysiske nærhed ekstra, drømmer rigtig meget og derfor har brug for at sove sammen med jer, mærke jer og mærke at hun ikke er alene - måske er hun, som jeg startede med at skrive, for lille til at I kan forvente at hun kan sove selv og skal have et par måneder endnu, før I rigtigt kan arbejde på dette ... Du skriver at I ofte ender med at tage jer ind i jeres seng og hun sover umiddelbart bedre det, men det gør I ikke. Alternativet til jeres seng, kunne måske være en madras på gulvet. Så kan hun stadig være hos jer, du kan give hende en hånd at holde i, til hun falder i søvn og kan selv sove videre i din seng og få den ro og søvn, du naturligt også behøver.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske