Svar: Søvn og putning - 2 mdr.
5. august 2013
Alder:
2 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev - og hvor er det dejligt at høre, at I har fået en lillebror og at det egentlig går ganske godt :) I forhold til storebror og den start I oplevede med ham, så lyder det som om at lillebror trods alt har et helt andet forløb og naturligt jo er en helt anden dreng - og det er dejligt - også selvom det naturligvis er hårdt, at han er afhængig af din favn, når du nu har to børn du skal tage dig af og naturligt ikke kan lægge dig og sove sammen med ham hver gang ...
Så hvad gør en klog ... tja - du har jo allerede gjort stort set alt. Prøvet med svøb, slynge, amning x 2, sove med ham, trille ham i barnevognen, klud der dufter af mor osv. Og intet af det synes rigtig at virke. Han sover bedst i din favn og spørgsmålet er om han mon ikke stille og roligt vokser fra det.
Har du forsøgt med en sut? Det kunne godt lyde som om at en sut ville kunne berolige ham. Hvis han ammes, skiftes, amme, får en sut og falder i søvn, så vil du højst sandsynligt kunne give ham denne, når han vågner efter 20-40 minutter, den kan berolige ham og hjælpe ham videre i søvnen og det kunne være et forsøg værd at arbejde bevidst på dette. Den kan også hjælpe, hvis der er en bøvs, som står og generer ham.
Det er sandsynligvis skiftet fra din favn, som forstyrrer ham og så har han måske også en aktiv mororefleks. Han registrerer, at han pludselig ligger et andet sted end hos dig, og så vågner han og søger dig naturligt igen - og samtidig spjætter han måske med kroppen og får vækket sig selv. Hans føler at han falder, og kan ikke sove videre, men har brug for at blive taget op og holdt, for at kunne komme videre i søvnen, han har brug for fysisk hjælp til at få samling på sig selv.
Her vil det netop hjælpe at være i din favn og det vil ofte også hjælpe at blive svøbt eller puttet i en slynge - men lige nu er det næsten for varmt at svøbe ham og derfor en svær periode. Når det igen bliver koldere i vejret, så vil svøbet måske kunne have effekt, fordi det kan give ham ro - eller til vinter kan det hjælpe med en sovepose, men lige nu er det varmt og dermed sværere - igen vil tiden hjælpe jer lidt, hvis det er nogen trøst.
Det er en rigtig god idé at amme ham i din seng og så trække dig fra ham, når han sover og lade ham ligge. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af sengen og slå sig. Det skal være sikkert at lade ham være. Nogle gange vil det hjælpe at du bliver hos ham til hans første opvågning efter 20-40 minutter, ammer ham igen der og først derefter flytter dig, hvor han så bedre kan sove videre. Du skal prøve at tillade sig selv at gå fra ham, så han lærer at sove uden at du er der helt tæt på.
Det kan nogle gange være en rigtig god idé at lade far tage over, fordi far ikke dufter af mælk, men har samme rolige vejrtrækning, varme osv. og derfor giver den nærhed og tryghed lillebror søger - og det kan så gøre at du får frigivet lidt tid til storebror, som naturligt også har brug for dig. Det letter også lidt på din samvittighed, hvis du kan have lidt tid sammen med den ældste og det giver overskud til at være der for lillebror, når han har brug for det :) Samtidig vil far måske nyde at have lillebror liggende på brystkassen ...:)
Storebror havde som lillebror rigtig meget brug for mor, når han skulle sove og far havde svært ved at komme på banen, da storebror var spæd - så måske har jeres drenge blot ekstra meget brug for den nærhed og genkendelighed fra livmoderen - de føste måneder efter fødslen og som du selv skriver, så måske skal du sige til dig selv, at det er okay at se tiden lidt an, han er jo trods alt kun 2 måneder gammel. og så fortælle storebror at han også helst ville være hos mor, da han var helt lille og hvad du nu ellers kan sige, så han ikke føler sig udenfor, men mærker at I også elsker ham - selvom du lige nu skal bruge ekstra tid på lillebror :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej og giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske