Svar: Døgnrytme og fest om natten
5. august 2013
Alder:
1 mdr.
Kære Annette
Tillykke med den lille pige, tak for dit brev og velkommen til:)
Vi har alle sammen en indre rytme, det der også kaldes vores cirkadiske rytme eller vores indre ur. Det er vores cyklus, det er den der bestemmer hvornår vi er trætte, hvornår vi er vågne, føler os sultne osv. Denne rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster, vores appetit følger et bestemt mønster osv. Det er altså ikke tilfældigt, hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Hos et spædbarn er der ofte ikke nogen rigtig rytme. De første par uger, kan man dog godt fornemme at barnet måske er mere aktivt om aftenen, hvis det også har været det i maven, så den rytme barnet har haft i maven, - hvor det f.eks. har været aktivt, når mor har lagt sig til at hvile - ja det følger de første uger efter fødslen. Men rytme som vi har, skal barnet stille og roligt hjælpes til. Derfor er det en rigtig god idé at I forsøger at være aktive omkring jeres datter om dagen og hjælper hende med at finde ud af at sove om natten.
Lys spiller ind på aktivitet og mørke spiller ind på søvn. Derfor er det en god idé at I om dagen f.eks. trækker gardinerne fra og lader dagslyset komme ind i rummet, når det er tid til at vågne, ligesom det vil være rigtig fint at trække gardinerne for om aftenen, for at skabe mere mørke og dermed hjælpe hende til at falde i søvn. På samme måde vil det være rigtig godt at I om natten, så vidt muligt ikke tænder lys, ikke er aktive, synger, vugger, snakker, skifter hende osv. Hvis hun har afføring er I naturligvis nødt til at skifte hende, men en tisseble må hun gerne sove med. Jo mindre lys I kan tænde om natten, jo bedre vil det være. Og det samme gælder aktiviteter omkring hende. Hun skal på den måde lære at det er om natten man sover og om dagen man er aktiv:)
Når hun skal have flaske om natten, vil det på samme måde være en rigtig god idé at du ikke tænder for meget lys. Måske kan du finde en meget svagt lysende natlampe, som giver lys nok til at du kan give hende mælk, men som ikke vækker hende unødigt.
I løbet af de næste uger kan I begynde at skabe lidt mere struktur i hverdagen forstået på den måde, at I kan skabe lidt genkendelighed omkring putning. Det vil være helt naturligt at hun allerede nu får mælk, som en fast del af sit putteritual. Det vil også være rigtig godt at I f.eks. svøber hende, putter hende med en sut, kærtegner hende på en bestemt måde, måske triller eller vugger hende lidt, så hun lulles i søvn - og hvor I gør det samme, hver gang hun skal sove. På den måde skabe I genkendelighed og dermed tryghed og hun lærer at det er nu at hun skal sove og vil derfor lettere kunne finde roen.
Og når hun bliver 3-4 måneder, vil det være rigtig fint at arbejde på en rytme, hvor hun hjælpes til at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. I takt med at hun også begynder med skemad, så vil der naturligt komme mere rytme ind i løbet af dagen, fordi det er vigtigt med nogenlunde faste spisetider osv. så på den måde arbejder tiden også for jer, - men lidt skal I altså også gøre selv :)
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om søvnen hos spædbarnet og hvordan søvnen ændrer sig i takt med at jeres datter bliver ældre, hvad I kan forvente i forskellige aldre og hvad I kan arbejde med.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske