Brev:
Putning og søvnassociation
5. august 2013
Alder:
8 mdr.
Putning og søvnassociation
Kære Helen.
Mange tak for dine tidligere og brugbare svar.
Vi har en udfordring i forhold til putning. Vores søde datter er nu 8 mdr - og har, siden hun var 6 mdr - kravlet og rejst sig op overalt, så hun er aktiv - og generelt meget velbefindende. Det hører til sjældenhederne, at hun græder om dagen. Hun spiser rimeligt (3-4 måltider og ofte en agurk, lidt frugt, vand eller en skorpe som mellemmåltid ) - morgenmaden er hun dog sjældent begejstret for (om natten ammer jeg kl ca 23 og igen ca 05).
Vi har i et stykke tid nu arbejdet på at adskille søvn fra amning - hvilket indtil videre har en succesrate på 0 :-). Det er endnu ikke lykkedes at putte hende til hendes formiddagslur uden amning. De gange enten jeg eller hendes far har forsøgt, både med meget og lidt grød og væske i maven - er det enten endt med, at hun slet ikke har fået en lur, og altså først har sovet kl ca 13, hvor hun under alle omstændigheder max sover 1 1/2 time, (dvs hun så er vågen fra ca 7-13) hvor hun bliver ammet og puttet. Eller at jeg har givet efter og ammet. Vi putter efter alskens regler - tryg base, masser af nærhed, ro, kropskontakt, genkendelighed, gåture i barnevognen, stille barnevogn, putteklud (hun tager ikke sut) mm - men som sagt - forgæves. Jeg har også forsøgt at give hende varm mælk og lidt frugt - det gør ingen forskel.
Om aftenen har det tidligere været sådan, at hun bliver badet ca halv syv efter aftensmad. Herefter hygger vi, synger, masserer eller bare slapper af. Så er hun blevet ammet, faldet i søvn, puttet i sengen, og typisk vågnet 2-3 gange inden midnat, hvor hun så er blevet ammet. Hvis hun sover i vores seng, og vi er der, så kan hun sove fra 20 - 07 - afbrudt af amning midnat og ved 5 tiden. Men i hendes egen seng - på sit eget værelse lige ved siden af os, dér har hun hyppige opvågninger. Hun har også haft sengen ved siden af vores, men hun vågnede meget hyppigt dér - blev vækket af lyde hele tiden - selvom vi er musemusestille :-).
Nu, hvor jeg forsøger ikke at amme hende i søvn om aftenen, holder hun sig typisk vågen indtil 22-23, hvor jeg så ammer hende, og hun sover. (Hun bliver også ammet lidt før kl 20). Hun falder typisk i søvn, når jeg ammer hende kl 20. Hvis vi så lægger hende i seng der, vågner hun som sagt kort efter. Hvis hun er vågen, inden vi lægger hende, gør hun alt for at holde sig vågen - i begyndelsen griner hun og pjatter - men det ender i gråd. Vi prøver med 3 minutters intervaller, og alle dine andre tricks.
Så, spørgsmålet er, hvad vi kan gøre for at hjælpe hende til at blive puttet uden amning. For der er selvfølgelig det andet hensyn, der drejer sig om, at de dage, hvor vi har holdt fast i ikke at amme i søvn, ja, der får hun ingen formiddagslur, og max halvanden time om eftermiddagen, og sover først ca kl 23 - og det er jo noget sparsomt.
Vi glæder os til dine overvejelser - kærlig hilsen fra Lone