Svar: Mad - brød og kartofler
5. august 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev :)
Det er altid en ekstra udfordring, når forældre spiser "anderledes", for i princippet skal barnets mad jo tage udgangspunkt i familiemaden, men samtidig er det vigtigt at vores børn får så varieret en kost som mulig. Dette både for at sikre dem så mange forskellige vitaminer, mineraler, fibre, fedt osv. som muligt, men også for at forebygge kræsenhed. Og ja - jeg synes faktisk at I skal give jeres datter brød, kartofler, ris, pasta osv. Også selvom I ikke selv spiser dette.
Netop omkring 8 måneders alderen er der et "vindue" i forhold til mad. At der er et vindue, betyder at jeres datter netop nu kan introduceres for mad med mere bid. Hun er blevet ammet og har en rigtig god kæbe og dermed tyggefunktion og hun vi nyde at få mad, som hun skal bide, gumle og tygge i. Samtidig er hun også åben for ny smag og konsistens - og det er vigtigt at udnytte. Jo mere forskelligt du kan give hende nu, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen. Når hun først bliver 1 år, så vil hun naturligt begynde at spise mere selektivt og putter ikke længere alt i munden, så her bliver det meget sværere at få hende til at spise nye fødevarer.
Det vil være rigtig godt med både skemad og fingermad. Mange børn vil i 8-10 måneders alderen rigtig gerne spise selv og det må de også gerne - hun kan spise med fingrene, kan stille og roligt lære at bruge pincetgreb og kan også lære at spise med en gaffel i løbet af de næste måneder - men skemaden er stadig meget vigtig. Det handler om at sikre hende energi nok. Hvis hun kun får fingermad, så vil hun naturligt bruge ekstra mange kræfter på at spise dette. Det kræver stor koncentration at tage maden fra tallerkenen, putte den i munden (ramme munden), tygge og synke og tage et nyt stykke fra tallerkenen - og hun vil blive for træt og opgive måltidet, før hun egentlig har fået mad nok. Skemaden sikrer derfor at hun får den mad, hun stadig har brug for, for at vokse og trives.
Og samtidig kan du også lettere energiberige skemad. Det er lettere at lave grød og mos med fedtstof og mælk, så hun får ekstra energi den vej igennem. Når maden kun er stykker, så er det svært at gøre den energirigtig nok.
Det vil derfor være rigtig godt at hun får grød morgen og også en godnatgrød om aftenen, som en del af hendes putteritual, men til frokost og aftenen bør hun få grøntsager, kød, fisk, ris, pasta, kartofler osv.
Brød kan være rugbrød uden kerner. Det gives som små bitte hapsere med forskelligt smørbart pålæg. Det kan også være f.eks. havregrynsboller. Det vil være en god idé at give hende hapsen ind i siden af munden, så hun tygger sammen på den med det samme - hvis brødhapsen kommer ind foran i munden, så er det sværere for hende at finde ud af at bearbejde den. Øvelse gør mester.
Rigtig godt kogte pastaskruer skåret i stykker eller kogte ris sammen med sovs eller i en grøntsagsmos kan være en god måde at vænne hende til lidt "bid". Ris og pasta har en mild smag, som mange børn rigtig godt kan lide og har samtidig en blødhed, der gør det let at arbejde med i munden, uden at sætte sig fast i halsen.
Kød bør være hakket kød og gerne retter med sovs. Det kan f.eks. være retter som "boller i karry", "pasta med kødsovs" eller lignende. Hvis I selv ikke spiser disse ting, så kan du købe disse retter som babymad på glas eller frost. Og her supplere med jeres egen mad, så hun får begge dele og lære at spise begge dele.
Fisk bør være mild fisk, lavet i ovnen eller kogt og kan hakkes fint og gives med grøntsagsmos, sovs osv.
Det vil være rigtig godt, hvis du også begynder at give hende havregrød, flerkornsgrød, mysligrød og lignende grovere grødtyper. Det er alt sammen med til at styrke hende mundmotorisk og lære hende at tygge og spise mad med mere bid. Det vil også være rigtig godt med ristede rugbrødsbjælker, som hun kan sidde og gumle på selv :) Hun skal altså lige nu have skemad og sammen med dette gerne mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på :)
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og mit forslag til hvordan man kan give barnet skemad, mad i hånden, familiemad osv.
Håber du kan bruge dette videre - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske