Svar: Nat og morgenamning
30. oktober 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Fie
Så vidt jeg kan regne ud, så er dine piger ved at være 9-10 mdr gamle? De bruger sig selv meget og forbrænder derfor en del energi. De har derfor fortsat behov for mange små måltider i løbet af en dag og netop det at få dem fyldt godt op i løbet af dagen, er med til at de sover mere om natten.
Et meget stort måltid om aftenen kan godt forstyrre nattesøvnen. De skal naturligvis have lov til at spise deres aftensmåltid, men samtidig skal de nå op på en rimelig stor mængde i løbet af dagen, så de ikke skal indhente om aftenen.
En dagsplan kunne se således ud:
Morgen: Øllebrød eller havregrød
Formiddag: ½ bolle med smør, ost og lidt frugt
Frokost: Rugbrød med smørbart pålæg og tilbehør af kogt gulerod, ærter, majs, pebberfrugt, advokado osv.
Eftermiddag: En lille portion yoghurt/A38 med drys, ½ bolle med smør og lidt bær eller frugt
Før aftensmad: En tallerken med lidt grønt, som til frokost
Aften: Aftensmad som I spiser og frugtgrød med mælk som dessert, eller frugtstykker.
For at kunne falde i søvn om aftenen er det vigtigt at de fortsat sover i løbet af dagen. Du skal altså ikke forsøge at skibbe en middagslur i håb om at de så sover bedre om natten. At springe en lur over, vil gøre dem overtrætte og det vil derfor medføre at de har endnu sværere ved at falde i søvn om aftenen.
Du skriver at Elisabeth nærmest i søvne ligger og mosler rundt, når hun er blevet lagt til at sove. Hvad sker der, hvis I ikke bliver siddende hos hende, men lader hende bevæge sig rundt? Et eller andet sted, skal hun jo nok finde ud af at lægge sig ned og om hun vender den ene eller den anden vej, betyder jo ikke så meget, bare hun falder i søvn:o) Det er netop vigtigt at hun ikke får en vane med at I skal sidde 'fast vagt' for at hun kan sove.
I skal være opmærksomme på hvorfor hun karter rundt. Har hun bare svært ved at finde ro, eller er det fordi hun er utryg. Er hun ulykkelig, skal I naturligvis være der, men hvis hun ikke er ulykkelig, så prøv at gå fra hende og se til hende med 3 minutters interval, så hun på den måde oplever at I stadig er der, selv om I ikke sidder ved siden af hende.
Med hensyn til Laura, så kan hun jo godt have været urolig, fordi der er en tand på vej. Ud fra din beskrivelse så lyder det heller ikke som om at hun er ked af det, men snarere urolig og lige skal have hjælp til at finde roen igen. Vær opmærksom på at man taler om 'den vanebetingende afbrudte søvn' som børn kan have, netop fordi det er en vane. Altså at barnet vågner fordi det bliver vant til, at hver gang de græder lidt, så kommer mor med sutten, en tår vand eller tager mig op. Prøv derfor at lade pigerne finde ro igen uden din tilstædeværelse.
Jeg synes det er rigtig flot at du har ammet begge piger så længe som du har, og det er kun helt naturligt at produktionen nedsættes nu. For pigerne er amningen stadig tryg og kendt, men de er ved at nå en alder, hvor amningen ikke nødvendigvis længere er så vigtig for dem og jeg har en oplevelse af at mange børn siger fra netop i 9-10 mdr´s alderen.
Det er derfor rigtig flot at du tilbyder vand og prøver at undvære amningen om natten. Det har betydning for deres behov for mere fast føde (mættende føde) og det har også betydning for den 'vanebetingede afbrudte søvn). Fortsæt derfor med at nedtrappe amningen som du gør, så du ikke kommer ind i en rytme, hvor de pludselig vænner sig til at skulle ammes midt om natten. I givet fald kan det være nødvendigt at stoppe amningen helt.
Vær opmærksom på at dine piger i kraft af deres alder nu drømmer rigtig meget. Dette er derfor ofte grund til urolig søvn i netop deres alder. Igen skal du være opmærksom på ikke at tage dem unødigt op, men lade dem selv finde roen igen og komme videre i søvnen.
Fortsat rigtig meget held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske