Brev:
Nat og morgenamning
30. oktober 2004
Alder:
9 mdr.
Nat og morgenamning
Kære Helen
Jeg har i et stykke tid nu kun ammet Laura og Elisabeth aften (22.30) og morgen. Men jeg synes, at indenfor den seneste uge eller to er morgenamningen blevet tidligere og tidligere! Før var den kl. 6, hvilket passer mig fint, da jeg alligevel skal op på det tidspunkt (de sover så videre bagefter), men de seneste dage har de (eller typisk kun den ene, men det er forskelligt hvem) vågnet ved 4-5 tiden og villet have mad.
I nat havde jeg så besluttet at ville trække den til kl. 6 - og så vågnede Laura kl. 2.30!! Jeg tog hende ud af soveværelset for ikke at forstyrre Elisabeth, og gav hende lidt vand fra en kop, og så lagde vi os ned sammen på en madras. Hun var ikke ked af det, men halvsov vist kun; møvede rundt og suttede på tommelfinger indtil kl. 4, hvor jeg besluttede, at nu var JEG altså TRÆT og så fik hun mad og sov til kl. 8.15 uden at vi hørte mere. Til gengæld vågnede Elisabeth så 4.45... hvor jeg forsøgte at give hende noget at spise, men ikke havde ret meget i brysterne (det skal lige siges, at mit ene bryst er stået rimeligt meget af efter at jeg holdt op med at dobbeltamme, så jeg bliver nødt til at 'økonomisere' med det ene bryst, hvilket også betyder, at jeg skal gætte hvornår nr. 2 vågner, og holde nogenlunde styr på, at nr. 1 ikke spiser det hele.... nå, men det er en anden historie!) Det lykkedes at få hende til at sove til kl. 6 på den smule mælk, jeg havde. Så gav jeg hende noget mælk i en kop, men det blev hun ret vågen af, så det endte med, at vi stod op lidt i 7 og lavede havregrød, som hun spiste noget af, og så tog vi en halv times lur.
Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det her an? Hvordan er det meningen, at de skal lære ikke at vågne tidligt på natten? Jeg synes jo ikke, at der er så forfærdeligt mange timer fra kl. 22.30 til kl. 6, men de virker i den grad sultne! Det skal også lige siges, at de er meget fysisk aktive om dagen og aftenen, kravler rundt efter hinanden osv. I går spiste de en rigtig flot portion kartoffelsuppe (med lidt brød) kl. 18 og fik majsgrød kl. 19.30. Laura er i øvrigt ved at få en tand mere, opdagede jeg her i morges, men hun virkede da ikke ked af det i nat. De bliver puttet i deres senge ca. 19.45, men det tager op til en halv time at få dem til at sove, fordi de også gerne vil mosle rundt i sengene (Elisabeth bliver man nødt til at holde nede til hun er faldet i dyb søvn, ellers kravler og rejser hun sig op nærmest i søvne).
Jeg håber, at du kan hjælpe mig. Jeg vil gerne sørge for, at det her går så smertefrit for Laura og Elisabeth som muligt, jeg kan ikke lide at nægte sultne børn mad! (og jeg kunne egentlig også godt selv tænke mig at sove lidt mere de kommende nætter)
Mange hilsner
Fie