Brev:
Urolig nattesøvn!
5. august 2013
Alder:
5 mdr.
Urolig nattesøvn!
Hej Helen
Vores dreng på snart 5 mdr. sover virkelig uroligt om natten. Det begyndte da han var 3 mdr. og det er gået op og ned siden..!
Han har tidligere sovet fint om natten, hvor han gik i seng kl 20/21 med amning kl 1 og 5 og så er vi ellers stået op ved 6-7 tiden. Men da han blev 3 mdr. nærmest på klokkeslættet, begyndte han at sove meget uroligt og ville gerne have brystet flere gange. I samråd med sundhedsplejerske blev vi derfor enige om at starte på grød da han var 4 mdr. Dette kan han enormt godt lide og er også blevet dygtig til at spise det. Han får grød hver aften og vand af en kop!
Vi har den sidste tid haft problemer med at min mælk ikke vil begynde at løbe og han bliver derfor ret hidsig når han skal spise, da der går enormt lang tid inden det løber og når han er rigtig træt, må vi nogle gange opgive. Vores sundhedsplejerske rådede os derfor til at starte endnu et grødmåltid op og så ellers give flaske hvis han ikke vil spise ved mig. Vi er ikke begyndt på det andet måltid endnu, da vi ikke rigtig kunne finde en ordenlig rytme i det og gerne ville have det ene måltid til at fungere 100 %. Han vil heller ikke tage flaske ved mig, da han hellere vil have den ægte vare. Den sidste uge er det dog gået bedre ved mig og hvis jeg drikker rigeligt og ellers har en masse tålmodighed, så er det sjældent at vi må give op. Har egentlig ikke indtryk af at han får for lidt mælk, da han om aftenen ikke vil drikke ret meget hvis min mand prøver at give ham en flaske.
Han sover fint de første par timer af natten, sådan ca. fra 21-24, men derefter ligger han og kører med arme og ben og piver/græder i søvne. Derfor sover han ofte i vores seng fra når han begynder at ligge uroligt, så det er nemmere at prøve på at trøste ham. Vi prøver med bryst, en hånd, beroligende ord, ligge ham på siden og rokke ham, give ham vand men lige lidt hjælper det. Han aser og maser rundt og falder til ro en gang i mellem for en halv time efter at starte igen. Har endda også prøvet at give ham plads omkring sig, for at se om det hjalp, men der er ikke noget der virker bedre end andet. Ved 5 tiden bliver det helt slemt og han begynder også at snakke i søvne indtil han vågner ved 6-tiden. Man kan ikke vække ham, mens det står på og når han så endelig vågner er han så træt at han ikke siger noget i 30 min, men bare ligger og kigger på fjernsynet eller træerne udenfor indtil han ligesom vågner lidt mere op! ved 7 tiden står vi op og får tøj på og prøver på at holde ham vågen indtil kl 8. Det er dog ikke altid at det lykkedes og efter sådan en dårlig nat kan han falde om i barnevognen allerede kl 7.30.
Han sover så 3 timer fra kl 7.30-10.30. Ammes og vi leger og han ammes igen inden han kommer ud og sove kl 12.30-14.30.
Han ammes når han vågner og vi leger igen og ammes inden han kommer ud og sove 16.30-18.00 herefter leger vi lidt og når han er sulten omkring 18.30 får han grød. Ham og far går i bad og hygger sig og efterfølgende ammes han to gange inden han kommer i seng. kl 20 viser han tegn på træthed og vi ligger ham i seng, men han har svært ved at falde i søvn i tremmesengen og sover derfor ofte først kl 21. Om dagen sover han som en sten i barnevognen og jeg behøver ikke køre ham, han kan som regel falde i søvn selv her. nogle gange skal han dog hjælpes videre i søvnen.
Han er ellers en rigtig glad og mild dreng.
For et par uger siden havde vi en rigtig slem nat hvor han græd ret meget og jeg mistænkte at han havde ondt i ørerne og var derfor ved lægen med ham, som sagde at hans ører ikke fejlede noget. Et par dage efter kunne jeg se en lille hvid prik i undermunden, så det har nok været den tand der drillede ham. Der er dog ikke sket mere med den tand og han gumler derfor videre på alt når han er vågen.
Vi er alle sammen enormt trætte, inkl. ham og håber derfor du kan komme med nogle gode råd. Vi er snart ved at gå ud af vores gode skind og overvejer derfor barnevogn i soveværelset, så vi forhåbenligt kan køre ham i søvn og vi har snakket om at vi må tage hveranden nat, så man i det mindste kan sove lidt. Men vi ønsker jo heller ikke at skulle sove i hvert sit rum og heller ikke at han vænner sig til at blive kørt for at kunne sove.
Det er ikke holdbart i længden for hverken ham eller os.!
Håber du kan hjælpe os..
Hilsen den trætte familie