Svar: To skridt frem et tilbage
5. august 2013
Alder:
12 mdr.
Kære stolte mor
Tak for dit brev :) Hvor dejligt at høre at I har fået skruet ned for amningerne og at lillepigen de fleste nætter faktisk kan nøjes med amning inden putning - super!
Ja - det er varmt i øjeblikket og det er helt naturligt at hun derfor kan vågne og søge ekstra væske om natten - det er derfor rigtig fint at du forsøger at give hende lidt vand at drikke, så hun ikke igen begynder at søge brystet.
Du skal naturligvis også prøve at øge hendes indtag af væske i løbet af dagen, så hun ikke vænnes til at drikke om natten, men forsøger at få hendes væskeindtag dækket i løbet af dagen og aftenen. Nogle børn synes det er sjovt at drikke af en kildevandsflaske, evt. med tut, andre børn lærer at drikke af sugerør og synes det er sjovt og drikker derfor mere på denne måde, end hvis de får vand af en kop...
Når du stopper amningen helt, så er det vigtigt ikke bare at fjerne det trygge og nære, men at sætte noget andet i stedet. og overgangen skal gøres blid. Det betyder at du f.eks. lige nu, hvor du ammer hende om aftenen, samtidig kan have en putteklud hos hende, så den bliver en naturlig del af jeres ritual, ligesom du også kan synge en bestemt godnatsang. Kluden og sangen kan således bibeholdes, og amningen erstattes stille og roligt af en kop mælk i stedet - på den måde vil noget af ritualet være trygt og genkendeligt og overgangen fra bryst til mælk af kop bliver mindre.
Stille og roligt vil mælken i kop blive til vand i stedet, du kan begynde at indføre en godnathistorie, så du stadig sidder hos hende, og hun stadig puttes med sin klud, sang osv. Igen så nye rutiner og ritualer skabes og det er ikke et spørgsmål om at fjerne det trygge, men erstatte med noget der på sigt er ligeså godt og måske bedre:)
Med hensyn til at sove "med larm", så er det vigtigt, at hun ikke lærer at alt skal være helt stille - du må gerne lave nogle praktiske ting derhjemme, fjernsynet må gerne køre, så hun kan høre at der er lidt snak, hunden behøver ikke blive lukket ude på toilettet osv. De almindelige hverdagslyde er vigtige og de vil ofte hjælpe hende til at falde bedre i søvn - fordi hun jo stille og roligt vil blive bevidst om at du er der, selvom hun ikke kan se dig, og netop så beroliges af at kunne høre dig. På sigt vil det være rigtig fint at du f.eks. siger "jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskinen, så kommer jeg igen" og hun kan høre at du skramler med tallerkener og kopper, så du gør det du siger og vender tilbage og putter hende en ekstra gang. Det kan du ikke nu, men måske om 1/2 år og frem .. mulighederne ændrer sig jo hele tiden i takt med at hun bliver ældre :)
Lige nu lyder det som om at et nyt ritual, som f.eks. putteklud og sang sammen med amningen vil være rigtig godt og stille og roligt så tager dette over og amningen erstattes med mælk af kop ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske