Svar: Vedr. vitaminer
5. august 2013
Alder:
17 mdr.
Kære Stine
Det anbefales at give børn D-vitamin til de er 2 år gamle. Og med den alder jeres dreng har nu, kan han godt begynde at få en multivitaminpille dagligt. Hvis den indeholder 10 mikrogram D-vitamin, bliver han dækket den vej igennem og skal så ikke have D-dråber. Multivitaminpillen bør knækkes i kvarte, så han kan tygge den og ikke får den galt i halsen. Hvis du synes han er godt dækket ind via kosten og er glad for D-dråberne, så behøver du dog ikke give ham en vitaminpille. Det er et individuelt skøn.
Det anbefales ikke at man giver børn høje enkeltdoser af vitaminer og mineraler, da det kan være farligt, og det har været fremme i medierne, at mange danske børn får for mange vitaminer og generelt er godt dækket igennem den danske kost ...
Hvis du overvejer at give din dreng andre kosttilskud end en almindelig børne multivitaminpille, så bør du drøfte det med jeres læge.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske