Svar: Vedr. ændring af søvnrutiner
5. august 2013
Alder:
17 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Det er ganske rigtigt at nogle vaner og rutiner er rigtige gode på et tidspunkt, men i takt med at barnet bliver ældre, så bliver der behov for nye rutiner og det er helt naturligt. Det er ikke forkert, det er sådan tingene naturligt udvikler sig :)
Det er rigtig fint at I har forsøgt at introducere en sovebamse. Det kan også være en sut på en sutteklud, en slaskedukke eller lignende. Det er vigtigt at denne følger ham altid - han skal også have den med i barnevognen, i bilen, i dagplejen osv. Så det er en fast følgesvend for ham. Det betyder at når han er ked af det og træt, så får han sin bamse, han får stadig også jer, I er der for ham trøster ham, holder om ham, beroliger ham, vugger ham osv. men I skal prøve at have puttebamsen/suttekluden der og aflede ham, så han ikke tager fat i jeres underlæbe.
Derudover vil det være rigtig godt at I nu introducere en godnathistorie. Det vil give jer mulighed for at sidde ved siden af ham, når han skal sove (i stedet for at ligge) og han vil naturligt ikke kunne få fat i jeres underlæbe, når I sidder op :) I kan holde ham i hånden i stedet, så han kan mærke at I er der, men samtidig ikke komme ind i en vane, hvor han så bliver afhængig af jeres hånd! Derfor vil det være rigtig godt at I beder ham slippe jeres hånd, når I f.eks. læser højt fra bogen og er nødt til at bladre til næste side. Han er nødt til at slippe, for at I kan læse videre, ikke fordi I ikke vil holde ham i hånden. Og det samme med behovet for at mærke jeres underlæbe - I kan ikke ligge og lade ham pille ved den, for så kan I ikke læse eller synge godnatsang for ham - hvilket vil være et fint ritual for ham nu.
Når han tager fat i jeres læbe, så skal I ikke sige nej eller skælde ud, men i stedet prøve at aflede ham, fjerne hans hånd, uden at gøre for stort et nummer ud af det, så han drejes væk fra at ville pille ved jeres læbe - og sætte noget andet i stedet.
Med hensyn til at falde i søvn selv, så har han nu en alder, hvor han godt forstår at I ikke er forsvundet helt, selvom han ikke kan se jer. Det betyder at I godt kan gå kortvarigt fra ham, ikke for at gøre ham ked af det, han skal ikke være ulykkelig, men for at vise ham at det ikke er legetid, men sovetid. I kan f.eks. gå i 3 minutter og lade ham ligge og tumle lidt rundt i sengen og så komme tilbage og være hos ham, berolige ham osv. og se om han så kan finde ro. Nogle gange kan det være en idé at lade ham ligge lidt alene, fordi jeres tilstedeværelse også kan gøre at han tror I skal lege og ikke sove. Det afhænger helt af, hvordan han reagerer på at I går.
Det kan også være en idé at bruge det, jeg kalder for "stryge tøj metoden". Jeres dreng har naturligt brug for jeres tryghed og nærhed når han skal sove og det skal I naturligvis anerkende. Men samtidig er det også fint at lære ham at sove i sin seng og forbinde det med noget trygt og dejligt og noget han sagtens kan klare.
I stedet for at sidde hos ham og holde i hånden hele tiden eller at gå fra ham og han så bliver ked af det og føler sig forladt og alene, så kan det være en idé at være i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset.
I skal stå lige ved døren, så han kan ligge i sin seng og se jer. Det er vigtigt at han kan se jer fra sin seng og at han ikke behøver rejse sig fra sengen, for at se om I er der. Og I kan og bør naturligvis også tale med ham, så han kan høre at I er der.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Han begynder som sagt at have lidt bevidsthed om at I er der, sidder i stuen og hygger jer, når han skal ligge i sin seng og han vil naturligvis være en del af det dejlige I har sammen. Derfor er det vigtigt at signalere at der netop ikke sker noget spændende eller særligt hyggeligt lige nu, men at det er kedeligt det der foregår, og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Samtidig kan man så verbalt betrygge barnet og fortælle hvad man vil have barnet til "jeg er lige her, læg du dig ned skat". Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender også et signal til barnet om, at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Han kan kalde på dig "Moaar ...?!" og du kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng.
Når I har gjort jeres dreng tryg ved at skulle være i sin seng, netop ved at stå der og stryge tøj, lave noget praktisk, så kan I stille og roligt udvide netop med at hente tøj, der skal lægges på plads og på den måde stille og roligt få vænnet ham til at være der alene, velvidende, at I kommer igen, som I har lovet - I skal bare lige hente en bluse eller lignende :)
I kan i den forbindelse overveje om I vil flytte ham på eget værelse nu eller om I vil lade ham blive i soveværelset - det afhænger helt af, hvad I fornemmer vil fungere bedst for jer alle tre :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske