Svar: Amning om natten
10. juli 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Nina
Tak for dit brev :)
Når børn har ondt, tænder bryder frem, de er syge osv. så vil de naturligt søge brystet ekstra. Det er tryghed, genkendelighed og ro og det er derfor helt okay at børn i disse perioder ammes lidt mere.
Når du er startet på arbejde, far har taget over og passer jeres dreng derhjemme, så vil jeres dreng naturligt savne dig. Ikke fordi far ikke gør det godt, for det er jeg helt sikker på at han gør - men fordi jeres dreng er vant til at det er dig der er hjemme og samtidig er han så lille, at han ikke forstår, hvor du er, når han ikke kan se dig. Han kan ikke forstå en forklaring om at du kommer hjem igen, han forstår ikke, hvor du går hen, når du går, han kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du kommer tilbage om 5 minutter eller om 5 timer...
Heldigvis har han jo to omsorgpersoner, der tager sig af ham og når mor ikke er der, så er far der - og far er ligeså god! Men adskillelsen fra dig i dagtimerne gør naturilgt at han søger dig ekstra, når du er hjemme - og derfor søger brystet ekstra. Igen fordi brystet og mor hører sammen og det er ekstra tryghed for ham at mærke at du og brystet er der. Det er noget af det mest trygge han kender.
Samtidig er han jo nu i separationsfasen - det betyder at han lige nu øver sig i at adskille sig fra jer forældre, han øver sig i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, begynder at krybe, kravle, rejse sig ved tingene osv. Og for at kunne adskille sig / separere sig skal man være knyttet til - og derfor vil man ofte opleve at børn i denne alder på den ene side klynger sig, de vil helst være på arm, græder, når man går ind i et andet rum osv. og på den anden side, vil de ikke op, de skubber os forældre væk, vil op, vil ned igen, vil op, vil ned igen ... det er helt normalt for deres alder og den udvikling de går igennem - og igen vil det ofte betyde at de søger brystet lidt ekstra.
Brystet søges ofte om eftermiddagen, når mor kommer hjem fra arbejde, så vil han måske meget gerne die - det er en måde at blive bekræftet i at du er hjemme igen og at du stadig er der for ham - og det kan i princippet være bedre i en periode at amme ham en ekstra gang her i stedet for om natten. For ofte søges brystet også ekstra om natten og det kan let blive en lidt dårlig vane.
Du skal i hvert fald være opmærksom på hvor meget han dier i løbet af natten, for hvis han dier hyppigt hos dig, så er der en risiko for at han får for meget mælk og det betyder at han ikke vil spise nok om dagen, hvilket igen vil øge hans behov for brystet om natten - og det er en rigtig dum cirkel at komme ind i. Det kan også gøre at han bliver afhængig af brystet for at komme videre i søvnen og lærer at han ikke kan sove uden brystet - og det er også en lidt dum situation at skulle komme ud af.
Det vil derfor være rigtig godt at I lige nu hjælper Lukas med at få mad og mælk/væske nok i løbet af dagen og aftenen, så han ikke behøver søge det ekstra om natten - så I ved at han ikke vågner, fordi han reelt har behov for mad og mælk.
Og derudover skal du så prøve at vurdere, hvornår det er okay at han ammes, fordi han har brug for at mærke at du er der for ham, mærke at du ikke er forsvundet og give ham den tryghed som mor og brystet er - og samtidig holde fast i at du jo er der, også selvom han ikke ammes, for mor og brystet er to forskellige ting. Det kan være en rigtig svær balance at finde, men prøv om du kan fornemme, hvornår han reelt har behov for brystet og hvornår det vil være nok at du eller far beroliger, betrygger, kærtegner, putter osv. men uden at han ammes. Hvis han virker lidt tørstig kan han få lidt vand i stedet...
Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud til en dreng på 8 måneder:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Ammes/Flaske eller mælk af kop og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.
(Må gerne i en periode ammes, når mor kommer hjem, hvis det giver mere ro og det kan være bedre at amme her end midt om natten)
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, almindelige børnevenlige retter, det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes godnatgrød ca 19.30 - det kan være en flerkornsgrød eller mysligrød, vand af kop.
Ammes og puttes ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover uden yderligere bryst til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Jeg håber denne plan giver lidt idé om, hvad der skal til for at undvære mælk om natten og at mine tanker hjælper lidt videre til at vurdere, om jeres dreng vågner fordi han reelt har brug for mælk eller om det er trygheden han søger.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og rigtig god sommer!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske