Svar: Passes første gang
29. oktober 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Simons mor
Jeg synes dine overvejelser lyder rigtigt fornuftigt, især at I vil forsøge at mormor skal være hos jer, så hun på den måde ser hvad I plejer at gøre, og derfor kan prøve at gøre lidt det samme, når I ikke er der.
Er han vant til at få flaske? Jeg spørger fordi hvis han er vant til at blive ammet, så kan det godt være svært for mormor at få ham til at tage flasken, hvis du og dermed brystet er i nærheden. Det kan gå nemmere, hvis du ikke er der:o)
I må prøve jer frem og se hvordan det går. Hvis det kun er mor der dur, så kan du måske gå ind i et andet rum eller lave lidt af hverdagens småting, imens mormor giver grøden, - så du ikke sidder på den anden side af bordet og følger med.
Det kan jo også tænkes at det hele kommer til at forløbe uden problemer. Det er rigtigt at nogen børn er lidt reserverede i 7 mdr´s alderen, de fleste er dog lidt ældre.
Det kan være en god idé at I aftaler at DU ikke ringer hjem, når han skal passes, men at du giver dig selv lov til at nyde middagen og koncerten. Aftal at din mor ringer til dig, hvis det går helt galt.
Det vil være helt naturligt at Simon måske græder lidt, når han skal passes, fordi det er en ny situation og hvis du så ringer lige netop de fem minutter, hvor han græder, så bliver du ude af den og styrter hjem til en dreng, som så smiler over hele hovedet eller sover trygt. Hellere lade din mor ringe til dig og fortælle at det hele går roligt og fredeligt, så du kan nyde aftenen. Der er jo ingen tvivl om at mormor vil gøre sit bedste og elsker den lille gut overalt på jorden.
Ha' en rigtig god tur i byen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske