Svar: Allergi, diarré og amning
29. oktober 2004
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Jeg tror bestemt ikke at din søn har udviklet allergi eller har intolerens over for mælk, da du fortsat ammer og umiddelbart tror jeg ikke at løsningen er at forsøge erstatning. Modermælk er og bliver jo den bedste ernæring, især for børn som er i risiko for at udvikle allergi.
Hvis du gerne vil vide om mælk, allergi og intolerens, så synes jeg du skal kontakte astma og allergiforbundet. De har telefonnr: 43 43 59 11 og tilbyder telefonisk rådgivning. Her får du således den bedste rådgivning omkring allergi, men du skal måske forsøge at komme igennem et par gange, eller forberede dig på ventetid, da der er mange som ringer.
Vælger du at forsøge erstatning, så er der naturligvis altid en risiko for at din søn vil foretrække flasken fremfor brystet, da det er nemmere at spise af en flaske. Hvis amningen dog fungerer fint, så vil en enkelt flaske sikkert ikke gøre den store betydning og han vil gerne tage dit bryst igen. Jeg tvivler dog på den store effekt og samtidig er den type erstatning meget dyrt, så umiddelbart synes jeg at du skal fortsætte amning.
Nogle forældre oplever en anelse slim i forbindelse med deres barns afføring, hvilket naturligvis bør vurderes af en læge, hvis det sker flere gange. Hos jer er lægen dog også inde i billedet og stiller sig uforstående.
Har egen læge taget afføringsprøver for at se om jeres søn har en mave-tarminfektion, det kunne være en mulighed. Flere forskellige virus kan give forkølelse, hvoraf RS virus er en af dem. Er der tale om RS virus, hvil barnet være godt forkølet og man vil kunne dyrke noget af det slim, som barnet hoster op. Dette lyder ikke til at være tilfældet hos jer.
Der findes også en anden virus som hedder Rotavirus. Netop denne virus er ofte årsagen til alvorlig diarré blandt børn, men sygdommen rammer også voksne. Rotavirus smitter gennem menneskers afføring og skyldes derfor en dårlig håndhygiejne.
Smitte med rotavirus giver ikke altid symptomer, så derfor kan du godt være smittet uden at vide det og dermed også overføre smitten til dit barn. Det er især børn mellem ½ og 2 år, der rammes af rotavirus-infektion, mens sygdommen sjældent ses hos spædbørn og voksne. Er barnet smittet vil det igen fp opkastninger, diarré og feber og infektionen varer som regel højst 8 dage og vil gå over af sig selv. Dog er netop håndhygiejne vigtigt i forhold til at Rotavirus slåes ihjel.
Hvis din søn tager på som han skal og i øvrigt trives, så synes jeg ikke at du skal bekymre dig. Nærmere udredning bør i givet fald ikke være nødvendigt, men du skal naturligvis hele tiden konferere med jeres læge, som du jo også allerede gør.
Der findes som sagt et utal af muligheder og så mange virus, at det kan være svært at finde ud af, hvad der her er tale om.
Fortsat held og lykke og god bedring med ham.
Rigtig god bedring med ham fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske