Svar: Rugbrød,- hvordan får vi begyndt?
27. juli 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Kaspers mor
Du skal endelig udnytte at Kasper er interesseret i hvad I spiser, det er den bedste måde at komme igang.
Hvis han har svært ved at tygge kan du vænne ham til en grovere mos. I stedet for at blende grøntsagerne nøjes du med at mose dem med en gaffel. Hvis dette går fint kan du give ham bløde rugbrødshapser og andet brød.
Smørbart pålæg er mest velegnet i begyndelsen. Det kan f.eks være leverpostej, torskerogn, smøreost, avocado eller banan. Når han begynder at kunne bide af brødet og kan tygge "hårdere" mad kan du tilbyde ham fiskefrikadelle, tun, makrel, æg, ost i skiver, agurkemad, kartoffelmad osv.
Det er altid godt at give varieret pålæg. Undgå rugbrød uden mange kerner i begyndelsen, men vælg en blød type.
Han kan godt tygge selvom han endnu ikke har fået tænder. Han tygger med gummerne, som er hårde.
God spiselyst.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske