Svar: Ammestop lige efter fødslen
28. oktober 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Betina
Jeg kan godt forstå at du ikke ønsker at amme dene gang og det er en fin beslutning synes jeg - og iøvrigt et stort tillykke med den kommende lille ny:o)
Da en af søskende har astmatisk bronkitis, så lyder det fornuftigt at give allergi forebyggende erstatning. Der findes to typer: Nutramigen og Profylac, som begge er lige gode. De købes begge på apoteket.
Du skal være opmærksom på at få denne erstatning lægeordineret, dvs. få din læge eller sygehusets læge til at skrive i journalen at dit barn skal have dette. Når erstatningen er lægeordineret kan du få tilskud af kommunen, hvilket godt kan svare sig, da det er ret dyrt. Det er dog forskelligt, hvor meget tilskud de forskellige kommuner giver.
Når du har født, skal du bede om at få nogle piller som stopper mælkeproduktionen. Hvis du tager dem forholdsvis hurtigt efter fødslen stoppes mælkeproduktionen og du skal ikke tage dem særligt længe. Når du hjem og mælken er løbet til vil det sandsynligvis være nødvendigt at give dig et andet præparat, som du skal tage over måske 14 dage og det er der jo ingen grund til.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske