Svar: Vågner kort tid efter aftenputte, som i øvrigt skal være af far
29. juni 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Der er sandsynligvis lidt forskellige ting, der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første vil mange børn i jeres datters alder, have brug for en godnatgrød, som en fast del af deres putteritual. De vil ofte gerne spise selv og det er rigtig fint, men det kræver stor koncentration og de bliver ofte for trætte, før de egentlig har fået mad nok - så for at fylde dem ekstra godt op til natten, så kan en godnatgrød være en god idé, som en fast del af deres putteritual. Jeg vil derfor anbefale at I prøver at indføre en sådan.
Derudover kan det være en god idé at I forsøger at indføre et aftenbad. Det behøver ikke være hver aften, men det kan være en god idé at gøre det måske hver anden dag. Badet hjælper hende til fysisk ro - men det er vigtigt at det ligger 1-1 ½ time før hun puttes, hvis det skal have effekt, ellers kan det virke modsat.
Det betyder at hun f.eks. får aftensmad kl 18, kommer i bad derefter, får godnatgrød kl 19.30 og puttes med bryst eller flaske kl ca 20.
Det er naturligt at jeres datter har brug for mælk, som en fast del af sit putteritual, men det er vigtigt at I nu forsøger at fjerne flaske eller bryst før hun sover helt. Det handler om søvnassociationer.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis jeres datter f.eks. er afhængig af bryst eller flaske, eller er afhængig af at være i din eller fars favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling, at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen, uden at I tilbyder hende bryst eller flaske eller vugger hende igen og igen ....
Og det lyder som om at det sker hos jer - at hun ofte falder i søvn med brystet i munden og derfor søger hun dig og din favn, når hun har en let opvågning, hvor hun registrerer at alt er som da hun faldt i søvn. Vi vågner alle sammen 10, 15, op til 20 gange når vi sover. Vi vender os om, skifter side, trækker dynen op, sparker dynen lidt af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Ofte mærker vi slet ikke at vi vågner og gør disse ting, det sker imens vi sover. Små børn har også sådanne opvågninger og hvis barnet har lært at falde i søvn i mors eller fars favn og med tæt fysisk kontakt, så vil hun naturligt ikke kunne falde i søvn igen uden at have det. Hun vil søge det indtil det kommer igen.
Det lyder som om at det nogle gange lykkes far at få hende til at sove med flasken - og hvor flasken fjernes før hun sover helt og det er rigtig fint. Det kan være derfor hun har lettere ved at blive puttet af far - søvnassociationen, det at få mælk er mere adskilt, end når mor ammer. Samtidig kan hun naturligt dufte din mælk :)
Og når det så er sagt, så har hun også en alder lige nu, hvor børn ofte vil søge brystet eller flaske en ekstra gang - og det er okay. Det kan faktisk være nødvendigt i at I i en periode lader hende blive ammet det ekstra eller er parate med flasken når hun efter ½ time vågner op - så hun lige får det ekstra, mærker at I er der, får nærheden osv. hvorefter hun så er parat til at sove.
Det handler om at hun er i separationsfasen og derfor søger jer ekstra meget. Hun har lige nu brug for ekstra nærhed og tryghed og fysisk kontakt og det er naturligt svært for hende at koble fra overfor dagen og alle oplevelser. Hun sover uroligt, ligger motorisk uroligt og har svært ved at slappe af i kroppen. Hun drømmer rigtig meget, klynker osv. i drømme og vil naturligt derfor søge jer ekstra - og det er okay. Det er dog vigtigt at det kun lige sker om aftenen og at I ikke kommer ind i en rutine, hvor hun søger bryst eller flaske hver time hele natten - men at hun får det som et ekstra "overgivelsesritual" i en periode er helt okay.
Det er altså en balance imellem at skabe gode rutiner og ritualer, som I kan benytte fremover, at give hende den ekstra nærhed og tryghed og fysiske kontakt, som hun i kraft af sin alder lige nu har behov for og dette uden at få skabt en uhensigtsmæssig afhængighed. Det er svært, men det kan lade sig gøre :)
Med hensyn til klud eller bamse, så kan I godt prøve at introducere en sådan nu, men de fleste børn er mellem 12-18 måneder før de bevidst tager en sådan substitut til sig. I kan derfor ikke regne med at hun vil bruge det endnu, men den kan på sigt skabe genkendelighed og tryghed, hvis den allerede indgår nu. Det kan derfor være et forsøg værd at lade klud elle bamse indgå som fast del af putningen eller som trøst, når hun er ked af det, ligesom hun kan have den i barnevognen, hos sig i bilen osv. Så det er en gennemgående ting, der følger hende :)
Jeg håber ovenstående tanker giver lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer og hvordan I kan komme lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske