Svar: Afføring hvor ofte?
29. juni 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Birgitte
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil have afføring dagligt eller have afføring hver 2 eller 3 dag. Det er vigtigt at afføringen kommer let, det må ikke gøre ondt at komme af med afføringen. Afføringen vil naturligt i din datters alder, ofte være formet og fast, fordi hun spiser mere almindelig mad, fastere mad ligesom du selv, men den bør ikke være knoldet og hård. Så kan det være tegn på at hun skal have lidt mere væske og det kan være en god idé at du prøver at få hende til at drikke lidt mere. Da jeg ved at I bor i udlandet, hvor der sandsynligvis er varmere end her i DK, så er det ekstra vigtigt at du er opmærksom på at hun får væske (vand) nok i løbet af dagen.
Hvis ekstra væske ikke er tilstrækkeligt, så kan det være en god idé at se på sammensætningen af hendes kost, så hun måske får mere frugt, mere fedt, flere grøntsager, kød og fisk, mere rigtig mad, krydret mad osv. Og hvis dette ikke er nok, så kan det være nødvendigt at give hende lidt afføringsmiddel i en periode.
Man skal ikke give komælk eller komælksprodukter før 1 års alderen, men man kan gøre det og i DK siger vi at børn fra 9 måneders alderen kan få større mængde komælk. Dette fordi vi vægter højt, at børn så tidligt som muligt tilbydes mad, der tager udgangspunkt i familiemaden. Vi går meget op i at børn så hurtigt som muligt spiser som den øvrige familie.
Yoghurt er en naturlig måde at sikre barnet lidt kalk og samtidig har surmælksprodukter ofte en positiv virkning på maven. Mælkesyrebakterierne er med til at holde maven igang naturligt - og hvis man samtidig kommer lidt revne æbler, frugtmos eller lignende på, så virker det godt. Og så kan børn ofte godt lide det.
Rigtig mange børn vil i 10 måneders alderen lukke munden for skeen, men netop den cremede og lidt søde yoghurt pga frugtmosen vil de ofte rigtig gerne have og det kan være med til at holde en naturlig interesse for skeen :)
Og så anbefales det også at antallet af amninger og flaske skrues ned stille og roligt og at barnet lærer at drikke mælk af en kop. Det anbefales at stoppe med flaske i 12-18 måneders alderen og gå ned til at amme 1 gang i døgnet. Hvornår man stopper med at amme afhænger helt af hvad man som mor og barn trives bedst med. Det er vigtigt at holde mængden af mælk på et minimum, så barnet ikke bliver det man kalder for "mælkedranker", hvor mælken fylder så meget, at det fjerner pladsen fra anden og mere sufficient mad.
Hvis man har et barn med mælkeallergi, så vil anbefalingen være at man ammer eller giver barnet speciel erstatning og her vil man naturligvis ikke anbefale komælk eller komælksprodukter. Heller ikke efter 1 års alderen. Og ofte kan man amme en ekstra gang eller to, for på den måde stadig at sikre barnets behov for mælk, ligesom barnet stadig kan få flaske. Større børn med mælkeallergi anbefales specielerstatning af kop og får på den måde de næringstoffer, som de har behov for.
Men hvis barnet tåler mælk, så vil det være naturligt at lade mælk indgå som en del af en varieret kost. Og efter 1 års alderen anbefales det at børn får 350-500 ml mælk dagligt, på den ene eller den anden måde, og de fleste trives med at man f.eks. ammer eller giver flaske en gang i døgnet, giver lidt yoghurt, bruger mælk, ost osv. som en naturlig del af madlavningen og giver lidt mælk af en kop. Mælk er en vigtig kilde til mange næringsstoffer og er en let måde at sikre barnets behov.
Det er også sådan at det at amme eller give flaske, kan være med til at holde barnet på et babystadie - og barnet skal naturligt lære at spise, som vi andre spiser, så barnets behov dækkes mere og mere af rigtig mad og mindre af mælk, der drikkes :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske